• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett vinnande koncept för strategier med IKT i skolan – En vägledande modell för integrering av IKT-verktyg i skolan.

Winning strategy for the concept of ICT in schools -The guiding model for the integration of ICT tools in schools.

Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att formulera en vägledande modell av strategier som är lämpliga för att integrera IKT i skolan. Syftet är också att med hjälp av huvudfrågor få en bild av vilka strategier som bör ingå i en vägledande modell och som är viktiga för arbetets utfall. Frågor: Vilka mål har de fokuserat på? Vilka strategier används för att implementera IKT i skolan? Vilka konsekvenser och effekter av nyttan kan man se? Min metod för att undersöka strategier i skolan har varit intervju som jag har kompletterat med teoretiska studier av litteratur, styrdokument och historiskt bakgrundsmaterial. Genom att studera litteratur och historiskt material, samt att gå igenom de forskningsrapporter och utvärderingar som gjorts har jag sett att det finns brister i arbetet med IKT – strategier i skolan. Genom intervjuer och bakgrundsmaterial har jag funnit effekter av både närvarande och frånvarande strategier, vars konsekvenser jag har sett som viktiga, för att formulera en vägledande modell. Jag vill med mitt arbete öka förståelse för strategiernas betydelse. Visa vilka effekter och konsekvenser de kan få för elever i deras lärande, deras möjlighet till en jämlik undervisning, samt en ökad digital kompetens både hos lärare och elever.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28512
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_28512_1.pdf (276.1Kb)
Datum
2012-02-03
Författare
Ljungberg, Elisabeth
Nyckelord
strategi
ntegrera
IKT
skola
ledning
IT-enhet
IKT- plan
nytta
vägledande modell
mål
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:028
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV