Show simple item record

dc.contributor.authorLindevall, Sofie
dc.date.accessioned2012-02-06T13:46:16Z
dc.date.available2012-02-06T13:46:16Z
dc.date.issued2012-02-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28538
dc.description.abstractGenom att undersöka tre utvalda reklamexempel och göra sex kvalitativa intervjuer med tv-tittare har jag undersökt vad som händer med välkänd musik när den placeras i reklam. Jag har undersökt om och hur mening, betydelse och associationer kan komma att ändras. Jag har även tittat på hur man talar om musik som placeras i en reklamkontext och varför företag väljer att använda den specifika musiken. Resultatet av intervjuerna visar på att reklam kan manipulera musikens mening. Hur mycket påverkan reklamen får beror till stor del på vad det är reklam för, hur länge reklamen sänds och hur stark relation man har till musiken sen tidigare. Skapar reklamen en positiv upplevelse blir associationerna till reklamen mindre än om det skapas den negativ upplevelse, detta på grund av att den negativa upplevelsen har större påverkan. Det framkom av intervjuresultatet att en negativ upplevelse av användning av musik i reklam kunde få informanter att undvika musiken. För att det ska skapas associationer mellan musik och reklam krävs det att musiken sammanflätas med reklamens övriga uttrycksmedel. Vid företagens val av musik är det viktigt att den passar målgrupp och profilering, man anspelar även på de betydelser och associationer musiken redan bär på.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleMusikens mening och betydelse i reklam - En studie om musik, reklam och meningsmanipulationsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record