• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Cultural Sciences / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Cultural Sciences / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikens mening och betydelse i reklam - En studie om musik, reklam och meningsmanipulation

Sammanfattning
Genom att undersöka tre utvalda reklamexempel och göra sex kvalitativa intervjuer med tv-tittare har jag undersökt vad som händer med välkänd musik när den placeras i reklam. Jag har undersökt om och hur mening, betydelse och associationer kan komma att ändras. Jag har även tittat på hur man talar om musik som placeras i en reklamkontext och varför företag väljer att använda den specifika musiken. Resultatet av intervjuerna visar på att reklam kan manipulera musikens mening. Hur mycket påverkan reklamen får beror till stor del på vad det är reklam för, hur länge reklamen sänds och hur stark relation man har till musiken sen tidigare. Skapar reklamen en positiv upplevelse blir associationerna till reklamen mindre än om det skapas den negativ upplevelse, detta på grund av att den negativa upplevelsen har större påverkan. Det framkom av intervjuresultatet att en negativ upplevelse av användning av musik i reklam kunde få informanter att undvika musiken. För att det ska skapas associationer mellan musik och reklam krävs det att musiken sammanflätas med reklamens övriga uttrycksmedel. Vid företagens val av musik är det viktigt att den passar målgrupp och profilering, man anspelar även på de betydelser och associationer musiken redan bär på.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28538
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
Fil(er)
gupea_2077_28538_1.pdf (313.9Kb)
Datum
2012-02-06
Författare
Lindevall, Sofie
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV