dc.contributor.author | Lindevall, Sofie | |
dc.date.accessioned | 2012-02-06T13:46:16Z | |
dc.date.available | 2012-02-06T13:46:16Z | |
dc.date.issued | 2012-02-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28538 | |
dc.description.abstract | Genom att undersöka tre utvalda reklamexempel och göra sex kvalitativa intervjuer med tv-tittare
har jag undersökt vad som händer med välkänd musik när den placeras i reklam. Jag har undersökt
om och hur mening, betydelse och associationer kan komma att ändras. Jag har även tittat på hur
man talar om musik som placeras i en reklamkontext och varför företag väljer att använda den
specifika musiken. Resultatet av intervjuerna visar på att reklam kan manipulera musikens mening.
Hur mycket påverkan reklamen får beror till stor del på vad det är reklam för, hur länge reklamen
sänds och hur stark relation man har till musiken sen tidigare. Skapar reklamen en positiv
upplevelse blir associationerna till reklamen mindre än om det skapas den negativ upplevelse, detta
på grund av att den negativa upplevelsen har större påverkan. Det framkom av intervjuresultatet att
en negativ upplevelse av användning av musik i reklam kunde få informanter att undvika musiken.
För att det ska skapas associationer mellan musik och reklam krävs det att musiken sammanflätas
med reklamens övriga uttrycksmedel. Vid företagens val av musik är det viktigt att den passar
målgrupp och profilering, man anspelar även på de betydelser och associationer musiken redan bär
på. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Musikens mening och betydelse i reklam - En studie om musik, reklam och meningsmanipulation | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |