Den osminkade sanningen -En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i dagligvaruhandeln
Sammanfattning
Titel: Den osminkade sanningen - En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i
dagligvaruhandeln
Bakgrund och problem: Svinn i detaljhandeln innebär problem för lönsamheten i
detaljhandelns organisationer. Om en fullständig kostnadskalkyl görs på en avdelning i
detaljhandeln som idag är lönsam, framstår avdelningen därefter fortfarande som lönsam?
Syfte: Syftet med studien är att, med hjälp av en kalkyl, göra en analys på lönsamheten på en
sminkavdelning i en dagligvarubutik, samt att jämföra detta resultat med liknande underlag
från en jämförbar butik. Vidare syftar studien till att om möjligt ge förslag till förändring samt
att utöka det empiriska underlaget kring kalkylering inom svenska organisationer.
Metod: Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa metoder såsom intervjuer
och bearbetning av insamlad data.
Resultat och slutsatser: Butikerna i studien visade varierande lönsamhet, såväl positiv som
negativ beroende på hur beräkningarna genomförs. Denna lönsamhet skiljde sig från vad
butikerna enligt sina metoder beräknade.
Förslag till vidare forskning: Utförande av en liknande studie, fast på en annan avdelning
såsom en charkavdelning eller fruktavdelning. Även sminkavdelningar i andra slags butiker i
detaljhandeln, såsom varuhus som saknar livsmedel, skulle kunna vara intressanta
studieobjekt.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2012-02-08Författare
Eklöv, Peder
Karp, Johanna
Runeman, Tomas
Nyckelord
ABC-kalkyl, Activity Based Costing, Värdekedja, Value Chain, Svinn,
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
11-12-18
Språk
swe