• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läsutveckling- En studie om lärares arbetssätt i åk 1 till 5

Abstract
Bakgrund: Vi har valt att skriva om läsning eftersom det är oerhört betydelsefullt för barns utveckling och framtid. Dessutom ville vi utöka vårt kunnande inom ämnet. I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo-94) är ett av målen att skolan skall ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola ”behärskar det svenska språket och kan lyssna och läsa aktivt och uttrycka idéer och tankar i tal och skrift” (Utbildningsdepartementet 2001, s. 12 ). Det är en del i läraruppdraget att ansvara för att eleverna uppnår det här målet. Syfte: Examensarbetets syfte är att se hur lärare arbetar med läsning i skolår 1-5. Med det slutgiltiga resultatet hoppas vi ha kunnat uppnå en bredare kunskap om läsutveckling och vilka metoder vi på ett bra sätt kan använda oss av när vi skall arbeta med barns läsinlärning i grundskolans tidigare år. Metod: Vi har valt att arbeta med kvalitativa intervjuer och sex personer på två skolor intervjuades. Intervjuerna analyserades, bearbetades och sammanställdes med resultaten av våra litteraturstudier. Resultat: De mest förekommande arbetssätten är läsläxa, tystläsning, lärares högläsning och elevers högläsning. Dessutom framkom betydelsen av arbete med skolbibliotek och författararbete som en del i arbetet med läsning, samt lärares förhållningssätt.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/286
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-023.pdf (426.1Kb)
Date
2005
Author
Sandklef, Kristina
Olofsson, Malin
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-023
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV