Läsutveckling- En studie om lärares arbetssätt i åk 1 till 5
Sammanfattning
Bakgrund: Vi har valt att skriva om läsning eftersom det är oerhört betydelsefullt för barns utveckling och framtid. Dessutom ville vi utöka vårt kunnande inom ämnet. I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo-94) är ett av målen att skolan skall ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola ”behärskar det svenska språket och kan lyssna och läsa aktivt och uttrycka idéer och tankar i tal och skrift” (Utbildningsdepartementet 2001, s. 12 ). Det är en del i läraruppdraget att ansvara för att eleverna uppnår det här målet.
Syfte: Examensarbetets syfte är att se hur lärare arbetar med läsning i skolår 1-5. Med det slutgiltiga resultatet hoppas vi ha kunnat uppnå en bredare kunskap om läsutveckling och vilka metoder vi på ett bra sätt kan använda oss av när vi skall arbeta med barns läsinlärning i grundskolans tidigare år.
Metod: Vi har valt att arbeta med kvalitativa intervjuer och sex personer på två skolor intervjuades. Intervjuerna analyserades, bearbetades och sammanställdes med resultaten av våra litteraturstudier.
Resultat: De mest förekommande arbetssätten är läsläxa, tystläsning, lärares högläsning och elevers högläsning. Dessutom framkom betydelsen av arbete med skolbibliotek och författararbete som en del i arbetet med läsning, samt lärares förhållningssätt.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Sandklef, Kristina
Olofsson, Malin
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-023
Språk
swe