• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samverkan på lika villkor? En kvalitativ studie om samverkan mellan familjeförskolan och förskolan.

Sammanfattning
Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur personalen på familjeförskolan och personal på förskolor i området ser på familjeförskolans verksamhet och dess funktion. Jag vill också ta reda på hur samarbetet mellan familjeförskolan och förskolor i området fungerar. Mina frågeställningar har varit att ta reda hur personalen på familjeförskolan respektive förskolepersonalen i samma område definierar sin egen samt den andres verksamhet och funktion. Vidare har min frågeställning handlat om vilka skillnader mellan de båda verksamheterna som personalen uppfattar att det finns. Jag har också i min frågeställning undrat hur samarbetet fungerar. Med hjälp av kvalitativa intervjuer har jag fått ett resultat som visar att personalen på förskolor i området där familjeförskolan ligger inte vet särskilt mycket om familjeförskolans verksamhet. Familjeförskolans personal vet å andra sidan ganska mycket om förskolan. Både personal på familjeförskolan och personal på förskolan vet på ett ungefär vad det är för skillnad mellan verksamheternas funktion. En skillnad som är tydlig är att på familjeförskolan är föräldrarna med barnen, vilket inte är fallet på förskolan. Samarbetet fungerar inte optimalt, då förskolepersonalen inte är helt insatta i vad familjeförskolan har för verksamhet. Båda personalgrupper efterlyser mer stöd från chefen som kan bli bättre på att informera förskolepersonalen om familjeförskolans verksamhet. Samarbetet blir lidande då förskolepersonalen inte har så bra kunskap om vad familjeförskolans verksamhet och funktion är. För att få till ett mer fungerande samarbete krävs först och främst att förskolepersonalen får mer information samt att cheferna verkar för ett bättre samarbete.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28611
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_28611_1.pdf (381.6Kb)
Datum
2012-02-12
Författare
Dahlin, Sandra
Nyckelord
Familjeförskola, förskola, samverkan/samarbete
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV