• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tillgänglighet och förebyggande. Fyra skolkuratorers och en skolsocionoms skildringar av begreppen samt budget för elevhälsan.

Abstract
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur begreppen tillgänglighet och förebyggande i skollagen 2010:800 andra kapitlet 25 § beskrivs implementeras i grundskolekuratorers och en skolsocionoms arbete samt att granska budget på stats-, kommun- och förvaltningsnivå som berör skollagens fastställande av elevhälsa. Empirin utgjordes av enskilda intervjuer och olika officiella dokument. Intervjurespondenterna var fyra grundskolekuratorer och en skolsocionom. Dokumenten var i form av fem grundskolekuratorers arbetsbeskrivningar, deras procentuella tjänstgöring och elevantal på de skolor de arbetar samt budget på stats-, kommun- och förvaltningsnivå. Frågeställningarna var: Hur beskrivs lagens begrepp tillgänglighet och förebyggande av skolkuratorerna och skolsocionomen? Hur skildras fem grundskolekuratorers arbetsbeskrivning och hur skildras deras tjänster i procent i förhållande till det antal elever de ansvarar för? Hur beskrivs det i budget att stats-, kommun- och förvaltningsnivå har bidragit till implementeringen av lagen i elevhälsan? Vi använde oss av kvalitativ metod med kodning och komparativ analys. Våra teoretiska utgångspunkter har varit implementeringsteori, förändring i organisation, makt, och förebyggande arbete. Resultat och analys presenterades med intervjuer och dokument. Analysen av intervjuerna visade att det finns en otydlighet kring vad begreppen tillgänglighet och förebyggande innebär. Den visade även att skolsocionomen upplever sig implementera skollagen 2010:800 i sitt arbete i högre grad än vad de fyra grundskolekuratorerna gör. Dokumenten består av två delar vilka är arbetsbeskrivning, tjänstgöring och elevantal samt statsbudget, kommunbudget och förvaltningsbudget. Analysen visade att arbetsbeskrivningarna har otydliga förklaringar på vad begreppen tillgänglighet och förebyggande innebär och att anställningen av grundskolekuratorer jämfört med år 2009 ökade på tre grundskolor och minskade på två. Skollagen 2010:800 har medfört ekonomiskt bidrag från staten till kommunerna och från och med år 2012 kan grundskolor ansöka om bidrag till elevhälsan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28617
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_28617_1.pdf (957.9Kb)
Date
2012-02-12
Author
Hultman, Linnéa
Jörnland, Charlotte
Keywords
skollagen 2010:800, tillgänglighet, förebyggande, implementering, förändring, makt.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV