De nya musikvaktmästarna En studie om hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare
Abstract
Titel: De Nya Musikvaktmästarna – En studie av hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare
Författare: Niklas Axelsson och Damir Vojvodic
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap.
Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Höstterminen 2011
Handledare: Jakob Bjur
Sidantal: 33 Sidor inklusive bilaga
Antal ord: 9 251
Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur en musikbloggare tänker och fungerar kring nyhetsvärdering.
Metod: Kvalitativa mail och telefonintervjuer
Material: Fyra mail och telefonintervjuer med utvalda svenska musikbloggare som har
stor följarskara.
Huvudresultat: Att veta vad man som musikbloggare ska publicera för att tillfredställa
sina läsare samt locka flera läsare är essentiellt för bloggens överlevnad.
Musikbloggarna får ständigt in material från olika skivbolag för att just de vill synas.
Många av de informanter som skickar mail till bloggarna går fel tillväga. Personlighet, relation och tillit är väldigt viktigt för att kunna upprätthålla en kontinuerlig kommunikation mellan musikbloggare och informant. Stora mail med onödigt mycket text ses som ett desperat försök att måla upp ett dåligt material för att det ska se bättre ut än vad det är. Även professionalitet och kvalitet är otroligt viktigt för att musikbloggaren ska få tillit för materialet. Finns det stavfel och annat som får materialet
att se oprofessionellt ut, så ser det ut som om det är ihopslängt så snabbt som möjligt
för att kunna skickas ut till så många musikbloggare som möjligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-02-13Author
Axelsson, Niklas
Vojvodic, Damir
Keywords
Musikblogg
Nyhetsvärdering
Kommunikation
Skivbolag
Gatekeeper
Marknadsföring
Musikdistribution
Series/Report no.
e
C769
Language
swe