• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De nya musikvaktmästarna En studie om hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare

Abstract
Titel: De Nya Musikvaktmästarna – En studie av hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare Författare: Niklas Axelsson och Damir Vojvodic Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Jakob Bjur Sidantal: 33 Sidor inklusive bilaga Antal ord: 9 251 Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur en musikbloggare tänker och fungerar kring nyhetsvärdering. Metod: Kvalitativa mail och telefonintervjuer Material: Fyra mail och telefonintervjuer med utvalda svenska musikbloggare som har stor följarskara. Huvudresultat: Att veta vad man som musikbloggare ska publicera för att tillfredställa sina läsare samt locka flera läsare är essentiellt för bloggens överlevnad. Musikbloggarna får ständigt in material från olika skivbolag för att just de vill synas. Många av de informanter som skickar mail till bloggarna går fel tillväga. Personlighet, relation och tillit är väldigt viktigt för att kunna upprätthålla en kontinuerlig kommunikation mellan musikbloggare och informant. Stora mail med onödigt mycket text ses som ett desperat försök att måla upp ett dåligt material för att det ska se bättre ut än vad det är. Även professionalitet och kvalitet är otroligt viktigt för att musikbloggaren ska få tillit för materialet. Finns det stavfel och annat som får materialet att se oprofessionellt ut, så ser det ut som om det är ihopslängt så snabbt som möjligt för att kunna skickas ut till så många musikbloggare som möjligt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28646
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_28646_1.pdf (213.4Kb)
Date
2012-02-13
Author
Axelsson, Niklas
Vojvodic, Damir
Keywords
Musikblogg
Nyhetsvärdering
Kommunikation
Skivbolag
Gatekeeper
Marknadsföring
Musikdistribution
Series/Report no.
e
C769
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV