• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikartister – ett underhållande innehåll En studie om hur kvinnor vill ta del av musikartister i media

Abstract
Titel: Musikartister – ett underhållande innehåll. En studie om hur kvinnor vill ta del av musikartister i media Författare: Ann-Sofie Pettersson och Maja Rönnbäck Uppdragsgivare: Evelyn Jons Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Marie Grusell Antal ord: 17 480 Syfte: Att undersöka hur kvinnor vill ta del av musikartister i media. Metod: En kvalitativ studie med respondentintervjuer Material: Analys av intervjuer med åtta kvinnor inom den valda målgruppen, kvinnor mellan 30 och 49 år. Huvudresultat: Resultatet visar mönster som tyder på att målgruppens intresse och engagemang för att ta del av musikartister i media är förhållandevis lågt. Musik och musikartister i media förknippas främst med underhållning, men musikartister fyller även behov av information samt att styrka den personliga identiteten och sociala relationer. I tv och radio står innehåll om musikartister främst för underhållning, medan det i tidningar och internet främst står för information. Ett tydligt mönster visar att det är personen bakom artisten, som målgruppen tycker är intressant att ta del av. När målgruppen är tillgänglig för att ta del av musikartister i media varierar, men tendenser visar på att det är främst på kvällar, i hemmet. Indikationer ses av att innehåll om musikartister är något som målgruppen tar del av när de har tid och inte blir störda. Med bakgrund i resultatet konstateras att målgruppen kan vara svår att nå, men att det inte är omöjligt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28681
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_28681_1.pdf (659.2Kb)
Date
2012-02-14
Author
Ann-Sofie, Pettersson
Rönnbäck, Maja
Keywords
Konsumtionsforskning
medieanvändning
medieval
musikartister
populärkultur
push & pull
uses and gratifications
Series/Report no.
Examensarbete
C770
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV