Ny information till nya företagare En studie om att utgå från målgruppen
Abstract
Titel: Ny information till nya företagare
Författare: Hanna Björnfors & Charlotte Lundqvist
Uppdragsgivare: Skatteverket Region Väst
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen
för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet.
Termin: Höstterminen 2011
Handledare: Marie Grusell
Antal ord: 16 034
Syfte: Att undersöka hur unga nyföretagare förhåller sig till information om
skattefrågor.
Metod: Kvalitativ studie med respondentintervjuer.
Material: Analysen baseras på intervjuer med tio stycken nyföretagare i åldrarna
20-30 år i Göteborgsområdet.
Huvudresultat: Studien har visat att målgruppens behov av information ser
olika ut beroende på i vilken fas företagaren befinner sig. Behovet av information
är som störst då målgruppen ska göra något för första gången. Undersökningen
har vidare visat att målgruppen är intresserad av information om skattefrågor
och att dess informationssökande är omfattande. Målgruppen upplever
att information som skickas till dem är dåligt anpassad till deras situation
och att språket i informationen ofta är svårt att förstå. Vidare visar undersökningen
att målgruppen har ett bristande förtroende för Skatteverket, vilket gör
att de ofta vänder sig till andra källor då de söker information. Slutligen visar
studien att målgruppen anser att Skatteverkets service till dem är bristfällig och
behöver förbättras.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-02-14Author
Björnfors, Hanna
Lundqvist, Charlotte
Keywords
unga nyföretagare
Skatteverket
samhällsinformation
förtroende
Sensemaking approach
mottagaranpassning
informationsbehov
offentlig myndighet
Series/Report no.
Examensarbete
C771
Language
swe