Visa enkel post

dc.contributor.authorBjörnfors, Hanna
dc.contributor.authorLundqvist, Charlotte
dc.date.accessioned2012-02-14T07:24:21Z
dc.date.available2012-02-14T07:24:21Z
dc.date.issued2012-02-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28682
dc.description.abstractTitel: Ny information till nya företagare Författare: Hanna Björnfors & Charlotte Lundqvist Uppdragsgivare: Skatteverket Region Väst Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Marie Grusell Antal ord: 16 034 Syfte: Att undersöka hur unga nyföretagare förhåller sig till information om skattefrågor. Metod: Kvalitativ studie med respondentintervjuer. Material: Analysen baseras på intervjuer med tio stycken nyföretagare i åldrarna 20-30 år i Göteborgsområdet. Huvudresultat: Studien har visat att målgruppens behov av information ser olika ut beroende på i vilken fas företagaren befinner sig. Behovet av information är som störst då målgruppen ska göra något för första gången. Undersökningen har vidare visat att målgruppen är intresserad av information om skattefrågor och att dess informationssökande är omfattande. Målgruppen upplever att information som skickas till dem är dåligt anpassad till deras situation och att språket i informationen ofta är svårt att förstå. Vidare visar undersökningen att målgruppen har ett bristande förtroende för Skatteverket, vilket gör att de ofta vänder sig till andra källor då de söker information. Slutligen visar studien att målgruppen anser att Skatteverkets service till dem är bristfällig och behöver förbättras.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC771sv
dc.subjectunga nyföretagaresv
dc.subjectSkatteverketsv
dc.subjectsamhällsinformationsv
dc.subjectförtroendesv
dc.subjectSensemaking approachsv
dc.subjectmottagaranpassningsv
dc.subjectinformationsbehovsv
dc.subjectoffentlig myndighetsv
dc.titleNy information till nya företagare En studie om att utgå från målgruppensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post