dc.contributor.author | Mohlin, Maike | |
dc.contributor.author | Arosilta, Malin | |
dc.date.accessioned | 2012-02-16T07:30:55Z | |
dc.date.available | 2012-02-16T07:30:55Z | |
dc.date.issued | 2012-02-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28707 | |
dc.description.abstract | Titel: Forskningskommunikation i bloggar - Bloggen som kommunikations- och
självpresentationsplattform för svenska forskare
Författare: Maike Mohlin och Malin Arosilta
Uppdragsgivare: SOM-institutet, Forskningsinstitut för samhälle, opinion och medier
vid Göteborgs Universitet
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för
journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.
Termin: Höstterminen 2011
Handledare: Malin Sveningsson
Sidantal/Ord: 28 sidor / 11144 ord
Syfte: Att undersöka hur innehållet i svenska forskarbloggar inom samhällsvetenskap
ser ut och att undersöka hur forskare använder bloggmediet i sin självpresentation.
Metod: Kvalitativ innehållsanalys av forskarbloggar med hjälp av Ethnographic Content Analysis (ECA).
Material: Tolv svenska forskarbloggar inom samhällsvetenskap vars innehåll analyseras
med hjälp av en ECA-matris.
Huvudresultat: I denna uppsats kom vi fram till att forskningskommunikation via
bloggar kan vara ett sätt att uppfylla tredje uppgiftens krav på att förmedla och sprida
information om forskning till allmänheten. För att göra det enklare för den breda
allmänheten att ta till sig forskningsinformationen så bör forskarna använda sig av ett enklare språk än i de traditionella forskningspubliceringskanalerna där språkbruket är högtravande och akademiskt. Vill man skapa kommunikation med sina läsare bör också bloggförfattaren regelbundet uppdatera bloggen med nya, färska inlägg och framförallt också bemöta eventuella kommentarer på ett sakligt och professionellt sätt. Genom att vara aktiv i diskussionen med sina läsare kan forskaren påverka den image som allmänheten har om denne. Vidare anser vi att forskarens image påverkas av allt som
förmedlas genom bloggen, till exempel innehåll, språk och stil, design och bloggroll.
Därför är det viktigt för avsändaren av bloggen att vara medveten om vilken bild som
dennes olika val kring bloggens utformning kan förmedla utåt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | e | sv |
dc.relation.ispartofseries | C774 | sv |
dc.subject | Tredje uppgiften | sv |
dc.subject | forskningskommunikation | sv |
dc.subject | forskarbloggar | sv |
dc.subject | innehåll | sv |
dc.subject | face | sv |
dc.subject | face-work | sv |
dc.subject | profilering | sv |
dc.subject | image | sv |
dc.title | Forskningskommunikation i bloggar Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskare | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |