• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forskningskommunikation i bloggar Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskare

Sammanfattning
Titel: Forskningskommunikation i bloggar - Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskare Författare: Maike Mohlin och Malin Arosilta Uppdragsgivare: SOM-institutet, Forskningsinstitut för samhälle, opinion och medier vid Göteborgs Universitet Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal/Ord: 28 sidor / 11144 ord Syfte: Att undersöka hur innehållet i svenska forskarbloggar inom samhällsvetenskap ser ut och att undersöka hur forskare använder bloggmediet i sin självpresentation. Metod: Kvalitativ innehållsanalys av forskarbloggar med hjälp av Ethnographic Content Analysis (ECA). Material: Tolv svenska forskarbloggar inom samhällsvetenskap vars innehåll analyseras med hjälp av en ECA-matris. Huvudresultat: I denna uppsats kom vi fram till att forskningskommunikation via bloggar kan vara ett sätt att uppfylla tredje uppgiftens krav på att förmedla och sprida information om forskning till allmänheten. För att göra det enklare för den breda allmänheten att ta till sig forskningsinformationen så bör forskarna använda sig av ett enklare språk än i de traditionella forskningspubliceringskanalerna där språkbruket är högtravande och akademiskt. Vill man skapa kommunikation med sina läsare bör också bloggförfattaren regelbundet uppdatera bloggen med nya, färska inlägg och framförallt också bemöta eventuella kommentarer på ett sakligt och professionellt sätt. Genom att vara aktiv i diskussionen med sina läsare kan forskaren påverka den image som allmänheten har om denne. Vidare anser vi att forskarens image påverkas av allt som förmedlas genom bloggen, till exempel innehåll, språk och stil, design och bloggroll. Därför är det viktigt för avsändaren av bloggen att vara medveten om vilken bild som dennes olika val kring bloggens utformning kan förmedla utåt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28707
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_28707_1.pdf (632.8Kb)
Datum
2012-02-16
Författare
Mohlin, Maike
Arosilta, Malin
Nyckelord
Tredje uppgiften
forskningskommunikation
forskarbloggar
innehåll
face
face-work
profilering
image
Serie/rapportnr.
e
C774
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV