Visa enkel post

dc.contributor.authorMohlin, Maike
dc.contributor.authorArosilta, Malin
dc.date.accessioned2012-02-16T07:30:55Z
dc.date.available2012-02-16T07:30:55Z
dc.date.issued2012-02-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28707
dc.description.abstractTitel: Forskningskommunikation i bloggar - Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskare Författare: Maike Mohlin och Malin Arosilta Uppdragsgivare: SOM-institutet, Forskningsinstitut för samhälle, opinion och medier vid Göteborgs Universitet Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal/Ord: 28 sidor / 11144 ord Syfte: Att undersöka hur innehållet i svenska forskarbloggar inom samhällsvetenskap ser ut och att undersöka hur forskare använder bloggmediet i sin självpresentation. Metod: Kvalitativ innehållsanalys av forskarbloggar med hjälp av Ethnographic Content Analysis (ECA). Material: Tolv svenska forskarbloggar inom samhällsvetenskap vars innehåll analyseras med hjälp av en ECA-matris. Huvudresultat: I denna uppsats kom vi fram till att forskningskommunikation via bloggar kan vara ett sätt att uppfylla tredje uppgiftens krav på att förmedla och sprida information om forskning till allmänheten. För att göra det enklare för den breda allmänheten att ta till sig forskningsinformationen så bör forskarna använda sig av ett enklare språk än i de traditionella forskningspubliceringskanalerna där språkbruket är högtravande och akademiskt. Vill man skapa kommunikation med sina läsare bör också bloggförfattaren regelbundet uppdatera bloggen med nya, färska inlägg och framförallt också bemöta eventuella kommentarer på ett sakligt och professionellt sätt. Genom att vara aktiv i diskussionen med sina läsare kan forskaren påverka den image som allmänheten har om denne. Vidare anser vi att forskarens image påverkas av allt som förmedlas genom bloggen, till exempel innehåll, språk och stil, design och bloggroll. Därför är det viktigt för avsändaren av bloggen att vara medveten om vilken bild som dennes olika val kring bloggens utformning kan förmedla utåt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesesv
dc.relation.ispartofseriesC774sv
dc.subjectTredje uppgiftensv
dc.subjectforskningskommunikationsv
dc.subjectforskarbloggarsv
dc.subjectinnehållsv
dc.subjectfacesv
dc.subjectface-worksv
dc.subjectprofileringsv
dc.subjectimagesv
dc.titleForskningskommunikation i bloggar Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskaresv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post