Show simple item record

dc.contributor.authorEirefelt, Ulrika
dc.date.accessioned2012-02-16T11:17:33Z
dc.date.available2012-02-16T11:17:33Z
dc.date.issued2012-02-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28713
dc.description.abstractSyfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur medvetna elever i år 5 och 6 är om sin egen lärprocess och deras uppfattningar om hur de lär, samt hur lärarna motiverar sina elever och hur de beskriver att de gör lärprocessen synlig för eleverna. Frågeställningar: Hur medveten är eleven om sin lärprocess? Vilka verktyg använder läraren för att medvetandegöra eleven? Vilka verktyg använder läraren för att motivera eleven? Teori och metod: Den teoretiska basen utgår från tre infallsvinklar. Det är Vygotskijs syn på lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv, Selbergs forskning om betydelsen av elevinflytande och Jenners teori om det pedagogiska mötet där pedagogens uppgift är att se med elevens perspektiv. Selberg har genom sin forskning kommit fram till att ju mer inflytande eleven får, desto högre kvalitet i lärandet. Jenner menar att positiva förväntningar ger positiva resultat och att motivation är något som lärare och elever skapar tillsammans. Studien har genomförts med kvalitativa enkätundersökningar och gruppintervjuer. Genom en kvalitativ forskningsmetod med fenomenografisk ansats bidrar denna studie till ökad kunskap och förståelse för människors upplevelser och erfarenheter. Processen inriktas mot att kartlägga uppfattningar i urvalsgruppen samt undersöka hur uppfattningar förhåller sig till varandra och till det undersökta fenomenen. Resultat: De flesta elever verkar förstå att de lär sig och har också klart för sig att utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner är till för att främja deras kunskapsutveckling. De uttrycker att de lär sig bäst genom att lyssna men verkar ha en oklar uppfattning om när de nått de uppsatta lärandemålen. Eleverna har svårt att se lärprocessen som en helhet utan ser bara vissa delar av den. Måldialog och utvecklingssamtal är två centrala verktyg som används, men studien visar att lärarna, trots höga ambitioner, inte alltid lyckas göra lärprocessen synlig för eleverna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMasteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT11-IDPP-02 PDA463sv
dc.subjectlärprocesssv
dc.subjectmetakognitionsv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectinflytandesv
dc.subjectindividuell utvecklingsplansv
dc.subjectutvecklingssamtalsv
dc.subjectmåldialogsv
dc.titleElevens lärande. En kvalitativ studie om elevens medvetenhet om sin lärprocess, lärarens verktyg för att medvetandegöra eleven och lärarens verktyg för att motivera eleven.sv
dc.typeTexteng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
dc.type.degreeStudent essayeng
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record