Show simple item record

dc.contributor.authorAnesäter, Anna
dc.contributor.authorLauri, Frida
dc.date.accessioned2012-02-16T11:56:39Z
dc.date.available2012-02-16T11:56:39Z
dc.date.issued2012-02-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28714
dc.description.abstractAtt vänta barn innebär en tid av förändring och lärande. På föräldrautbildningen numera kallat föräldrastöd i grupp, ska det väntande paret få tillgång till information och kunskap, råd och stöd. Ansvaret för barnets bästa ligger såväl på föräldrarna som på samhället, och föräldraut-bildningen ska främja det friska, positiva och naturliga i att vänta, föda, adoptera och växa tillsammans med barn. Föräldrautbildningen har genomgått en stor förändring sedan den upp-kom och ändras fortlöpande med tiden. Syftet med studien var att undersöka föräldrars upplevelse av föräldrastöd i grupp inom mödrahälsovården. Metoden hade en kvalitativ ansats och intervjuer användes som datainsamlingsmetod. Resultatet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visade att föräldrarna tyckte att det var viktigt med information, att den var lättillgänglig men att de redan visste mycket sedan tidigare. Det beskrevs mycket viktigt att utrymme gavs för diskussioner i gruppen samt för relationen paret emellan. Gruppen som sådan och social tillhörighet var en stor behållning. Pappan var med på utbildningen men upplevdes inte delaktig. Konklusionen är att föräldrastödet upplevdes som positiv och viktig men att formen behöver ändras, det behövs mer diskussion och fokus på gruppen. Även mer inriktning på pappans roll och ett tydligare och bättre fokus på jämställd-het behövs.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectantenatal vårdsv
dc.subjectföräldrautbildningsv
dc.subjectgraviditetsv
dc.subjectföräldrars upplevelsesv
dc.subjectkvalitativ innehållsanalyssv
dc.titleFöräldrars upplevelse av föräldrastöd i grupp -inom mödrahälsovårdensv
dc.title.alternativeParents experience of education in antenatal caresv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record