• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län Ett offentligt varumärke i offentligheten

Sammanfattning
Titel: Mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län – Ett offentligt varumärke i offentligheten Författare: Isabell Janzon, Carolina Josefsson och Maria Steen Uppdragsgivare: Länsstyrelsen i Västra Götalands län Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Gabriella Sandstig Sidantal: 46 sidor exklusive bilagor Antal ord: 18 188 ord Syfte: Att undersöka hur mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län har sett ut mellan mars och oktober 2011 i tryckt press i de dominerande tidningarna i länet. Ett delsyfte har också varit att undersöka i vilken utsträckning som de verksamhetsområden organisationen skrivit om i sina pressmeddelanden stämmer överens med hur stort utrymme olika verksamhetsområden har getts i de tidningar som undersöks. Metod och material: Kvantitativ innehållsanalys av 848 artiklar i tidningarna Bohusläningen, Skaraborgs Allehanda, Göteborgs-Posten, Mariestads-Tidningen, TTELA, Alingsås Tidning, Borås Tidning, Strömstads Tidning, GT och Hallands Nyheter Huvudresultat: Huvudresultatet visar att det i liten utsträckning skrivs om Länsstyrelsen som organisation, utan att det främst är Länsstyrelsens verksamhetsområden det skrivs om, att publiciteten oftast är neutral och att det främst är de sakkunniga inom verksamhetsområdena som citeras i artiklarna. Resultatet visar också att de vanligaste storlekarna på artiklarna Länsstyrelsen förekommer i är notiser, små artiklar och mellanartiklar, samt att Länsstyrelsen oftast nämns endast i inlaga. Det mest omskrivna verksamhetsområdet både i tidningarna och i pressmeddelandena är djur och natur.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28723
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_28723_1.pdf (905.8Kb)
Datum
2012-02-17
Författare
Janzon, Isabell
Josefsson, Carolina
Steen, Maria
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C780
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV