Mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län Ett offentligt varumärke i offentligheten
Sammanfattning
Titel: Mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län – Ett offentligt varumärke i
offentligheten
Författare: Isabell Janzon, Carolina Josefsson och Maria Steen
Uppdragsgivare: Länsstyrelsen i Västra Götalands län
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet
Termin: Höstterminen 2011
Handledare: Gabriella Sandstig
Sidantal: 46 sidor exklusive bilagor
Antal ord: 18 188 ord
Syfte: Att undersöka hur mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län har sett
ut mellan mars och oktober 2011 i tryckt press i de dominerande tidningarna i länet.
Ett delsyfte har också varit att undersöka i vilken utsträckning som de
verksamhetsområden organisationen skrivit om i sina pressmeddelanden stämmer
överens med hur stort utrymme olika verksamhetsområden har getts i de tidningar
som undersöks.
Metod och material: Kvantitativ innehållsanalys av 848 artiklar i tidningarna
Bohusläningen, Skaraborgs Allehanda, Göteborgs-Posten, Mariestads-Tidningen,
TTELA, Alingsås Tidning, Borås Tidning, Strömstads Tidning, GT och Hallands
Nyheter
Huvudresultat: Huvudresultatet visar att det i liten utsträckning skrivs om
Länsstyrelsen som organisation, utan att det främst är Länsstyrelsens
verksamhetsområden det skrivs om, att publiciteten oftast är neutral och att det
främst är de sakkunniga inom verksamhetsområdena som citeras i artiklarna.
Resultatet visar också att de vanligaste storlekarna på artiklarna Länsstyrelsen
förekommer i är notiser, små artiklar och mellanartiklar, samt att Länsstyrelsen oftast
nämns endast i inlaga. Det mest omskrivna verksamhetsområdet både i tidningarna
och i pressmeddelandena är djur och natur.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-02-17Författare
Janzon, Isabell
Josefsson, Carolina
Steen, Maria
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C780
Språk
swe