• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SYSTEMSAMVERKAN – En studie av LADOK-systemets utformning och användning inom Göteborgs universitet och Centrala studiestödsnämnde

Examensarbete I VT 2002

Sammanfattning
Organisationers informationssystem har ofta utvecklats vidare utan någon övergripande tanke på att de behövde samordnas eller samverka. Resultatet har blivit en problemsituation som för många organisationer, som till exempel universitet och högskolor, ter sig alltmer kritisk med oerhört komplexa system och systemsamband. Informationssystemen får inte vara ett hinder för organisationers förändring utan måste stödja organisationens strävan efter samverkan för att ge bra resursfördelning, ökad kvalitet på service, snabbhet och ökad tillgång till information. Studiens syfte var att ge en konkret bild av systemsamverkan mellan Göteborgs universitet och Centrala studiestödsnämnden med avseende på dokumentation av studentuppgifter, och dessa uppgifters kvalitet, för att kunna peka på faktorer i LADOK-systemet som skulle kunna förbättras i framtiden. I vår undersökning användes i första hand deskriptiv metod för att studera olika intressenters informationsbehov. En explorativ metod användes för att skaffa oss en övergripande bild av problematiken kring systemsamverkan. Utifrån befintliga teorier inom IT-området har vi dragit slutsatser om enskilda företeelser enligt deduktiv metod. Slut-ligen har de kvantitativa och kvalitativa metoderna använts för att samla in data om intressen-ternas förhållande till LADOK-systemet genom enkäter och intervjuer. Utifrån teorier inom ämnet informatik klargjordes verksamheternas system-samverkan ur ett IS-arkitekturperspektiv, ett informationsperspektiv och ett kvalitets-perspektiv mellan berörda intressenter. Av studien framgick att de berörda intressenterna inte har systemsamverkan. Ett för oss oväntat resultat. Följande faktorer framkom som kritiska för systemsamverkan mellan Göteborgs universitet och Centrala studiestödsnämnden: kommunikation, information, kvalitet samt otillräcklig användarmedverkan.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28818
Samlingar
  • C-uppsatser
Fil(er)
Student essay (955.0Kb)
Datum
2012-02-23
Författare
Hage, Annika
Kerim, Seran
Zamirian, Kati
Nyckelord
informationssystem
informatik
kvalitet
kommunikation
Serie/rapportnr.
2002:0012
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV