Sjuksköterskors arbetsmiljö i telefonrådgivningen på vårdcentral. En pilotstudie.
Nurses' work environment in the telephone counseling at healthcare center. A pilot study.
Abstract
Introduktion:
I början av 2000-talet blev telefonrådgivning en starkt växande metod för patientkontakt dit människor kunde ringa för råd och stöd. Flera studier belyser olika faktorer i den kliniska arbetsmiljön eller omgivningen, som kan påverka sjuksköterskors beslut om vård, samt resultat av den vård som ges. I de flesta av de beskrivna arbetsmiljöerna möter sjuksköterskan den vårdsökande ansikte mot ansikte. Få studier belyser telefonsjuksköterskors arbetsmiljö i telefonrådgivningen på vårdcentral, samt hur arbetsmiljön påverkar sjuksköterskors kommunikation med den vårdsökande och besluten som tas.
Syfte:
Syftet med arbetet är att beskriva sjuksköterskors upplevelse av arbetsmiljön i telefonrådgivningen på vårdcentral. Syftet är dessutom att beskriva sjuksköterskors uppfattning om huruvida miljön påverkar kommunikationen med den vårdsökande.
Metod:
I arbetet användes en kvalitativ metod. Urvalet bestod av sjuksköterskor med olika lång erfarenhet från telefonrådgivning på vårdcentraler i Västra Götalandsregionen. Semistrukturerad intervju användes som datainsamlingsmetod. Datamaterialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Materialet bearbetades med syfte att hitta koder och kategorier. För att pröva metoden genomfördes därför en pilotstudie.
Resultat:
Analysen resulterade i två kategorier, med därtill hörande underkategorier. De två kategorierna som framkom var; Sjuksköterskornas beskrivning av den fysiska arbetsmiljön (t.ex. för litet rum, dålig ljudisolering och tillgång till rådgivningsstöd); Den subjektiva arbetsmiljöns belastning och resurser (t.ex. ljudnivå, ventilation, människor som stör och tillgång till kollegor).
Diskussion:
Sjuksköterskorna belyser fysiska och subjektiva faktorer i arbetsmiljön. Faktorerna kan vara en belastning, men även fungera som resurs. Sjuksköterskorna upplevde att arbetsmiljöns olika faktorer påverkar samtalen med den vårdsökande, men inte att råden som ges eller det slutgiltiga beslutet som tas påverkas.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-02-23Author
Börjesson, Linda
Keywords
work environment
communication
person-centered care
telephone counseling
healthcare services
Language
swe