• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikation under en medicinsk simuleringsövning, simuleringsövningar förbättrar teamarbetet.

Communication during medical simulation training

Abstract
SAMMANFATTNING Introduktion Kommunikationen i ett vårdteam har stor betydelse för samarbetet kring en skadad patient. När kommunikationen brister kan det leda till sämre omhändertagande av en traumapatient. Ledaren för teamet har en betydande roll för teamarbetet. På Försvarsmedicincentrum i Göteborg tränas teamen med medicinsk simulering med fokus på teamarbete. Syfte Syftet var att undersöka hur kommunikationen erfors och påverkade samarbetet inom teamet under en medicinsk simuleringsövning. Metod Fokusgruppintervjuer genomfördes av teamen efter en övning i medicinsk fullskalesimulering. Frågorna var semistrukturerade. Intervjuerna spelades in och skrevs ner ordagrant. Urvalet bestod av fem grupper á fyra personer som övade teamarbete inför ett insatsuppdrag. Intervjuutskrifterna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat I resultaten framkom att simuleringsövningen påverkade teamarbetet så att de lärde sig kommunicera i pressade situationer. Teamarbetet påverkades mycket av ledaren. Teamen fick fram strategier för att tydliggöra kommunikationen, till exempel: återkoppla, rak kommunikation och att veta sina roller. Icke verbal kommunikation användes bland annat som förtydligande. Diskussion Det framkom att simuleringsövningen medvetandegjorde och tydliggjorde kommunikationen. Strategier som användes för att tydliggöra kommunikationen gav mycket intressanta reflektioner i teamen där även ny kunskap och ny förståelse växte fram. Det framkom tydligt att ledarens betydelse för ett bra teamarbete var stor. Vidare forskning: Stress i team och att validera ”rätt” ledaregenskaper. Nyckelord Collaborative, Communication, Leadership, Trauma team training, Medical simulation, Medicine personnel
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28923
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_28923_1.pdf (816.6Kb)
Date
2012-03-14
Author
Eide, Camilla
Keywords
collaborative
communication
Leadership
trauma team training
Medical simulation
Medicine personnell
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV