Från vision till illusion. En studie om hur ett utvecklingsprojekt ramats om i medierna
Sammanfattning
Titel: Från vision till illusion, en studie om hur ett utvecklingsprojekt ramats om i medierna
Författare: Moa Vennergrund
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet.
Termin: Vårterminen 2012
Handledare: Bengt Johansson
Sidantal: 53
Syfte: Hur har de lokala medierna omförhandlat och byt ram av Formens hus?
Metod: Kvantitativ innehållsanalys och diskursanalys
Material: Nerikes Allehanda och Filipstads tidning mellan år 2004-2011.
Huvudresultat: En tydlig omramning har gjort av Formens hus i de lokala medierna där en förändring skett i dels tilltalet i artiklarna, dels i vilken bild de lokala tidningarna porträtterar Formens hus och utveckling, dels vilka aktörer som får uttala sig i artiklarna, dels vilka som framställs som aktiva och passiva, och slutligen har studien kunnat visa att det skett en förändring i hur Formens hus representeras. Detta som ett resultat av en maktförskjutning i vilka som uttalar sig i medierna i fallet Formens hus.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-03-19Författare
Vennergrund, Moa
Nyckelord
Frames
Ramar
Utveckling
Image
Place branding
Serie/rapportnr.
Examensarbete
D194
Språk
swe