• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är det vi gör, som gör att det vi gör blir bra? Fyra familjeterapeuter om sin expertis

Sammanfattning
Samskapande tillvägagångssätt i psykoterapi ställer frågor om arten av psykotera--‐ peutisk kompetens. Enligt nyare forskning är den terapeutiska alliansen en av de allra viktigaste faktorerna för att förklara terapeutisk framgång. Den terapeutiska alliansen är en samskapad relation mellan terapeut och klient, där bägge parter samverkar för ett gemensamt mål. Så vad är terapeutens bidrag i att skapa denna terapeutiska allians? Fyra halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra erfarna familjeterapeuter, angående deras expertis. I svaren framgår att den kunskap de framhåller som vik--‐ tigast då det gäller att finna ledning i mötet med klienten är djupt integrerad med både terapeuterna själva som personer och med deras övriga kunskap. Vidare framgår att kunskap av veta--‐att--‐ och veta--‐hur--‐karaktär inte så lätt låter sig berättas om i samma anda som kunskap av relationell art. Således lyftes dialogism och auten--‐ ticitet upp som viktig kunskap, jämte betydelsen av att göra korrekta bedömningar och metodtrogenhet – men inte samtidigt; de verkar höra till olika abstraktionsni--‐ våer. Som källor för de olika kunskaper som beskrevs, anger intervjupersonerna huvud--‐ sakligen möten med människor eller böcker, som på ett oplanerat sätt kommit att beröra dem på ett personligt plan. Detta ger en vink om att blivande terapeuter be--‐ höver möjlighet till samtal med reflektioner över teori, praktik och egna livserfaren--‐ heter, mer än de behöver manualer och färdiga metoder.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28979
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_28979_1.pdf (610.2Kb)
Datum
2012-03-20
Författare
Wallmark, Johan
Nyckelord
Relationell kunskap, tyst kunskap, psykoterapi, familjeterapi, evidens, metod
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV