dc.contributor.author | Kirtzell, Anette | |
dc.date.accessioned | 2012-03-22T08:59:34Z | |
dc.date.available | 2012-03-22T08:59:34Z | |
dc.date.issued | 2012-03-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28984 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie var att undersöka hur röntgensjuksköterskor förhöll sig till patienter som är äldre. Denna patientkategori ökar eftersom befolkningen blir allt äldre och fler avancerade undersökningar kan utföras på en röntgenavdelning på kort tid.
Metoden som användes till denna uppsats var en kvalitativ intervjustudie, där fem stycken röntgensjuksköterskor intervjuades. Resultatet visade att fem olika områden ansågs var viktiga i mötet med dessa patienter. Tiden spelade en stor roll på flera sätt. Information till patienterna ansågs vara ett gott bemötande. Att vana och erfarenhet spelade en stor roll i mötet med patienten. Att etiska dilemman kunde vara att röntgensjuksköterskan tyckte att det var oetiskt att undersöka en svårt dement patient där denne har svårt att uppfatta undersökningen och dess syfte. Synpunkter på sjukvårdens sätt att ta hand om äldre patienter var också ett tema som kom fram i denna intervju. Det kom också fram att röntgensjuksköterskan behandlade alla patienter på samma sätt oavsett ålder och alla fem röntgensjuksköterskor tryckte på vikten av att informera patienterna, att vara likadan mot alla patienter. Att se individen oavsett ålder. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Röntgensjuksköterskans upplevelse och etiska dilemman i mötet med den äldre patienten vid en datortomografiundersökning. | sv |
dc.title.alternative | Radiology nurse´s experience and ethical dilemmas in the meeting with the elderly patient in a CT-scan. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |