dc.contributor.author | Åsemyr, Linus | |
dc.date.accessioned | 2012-03-22T12:39:05Z | |
dc.date.available | 2012-03-22T12:39:05Z | |
dc.date.issued | 2012-03-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28988 | |
dc.description.abstract | Datorgenererade virtuella världar har gett oss möjligheten att använda många av de kognitiva
mekanismer som vi använder i den fysiska världen även när vi agerar och kommunicerar i den
digitala världen. De virtuella världarna skapar platser där vi kan samarbeta och umgås, både i
underhållningssyfte och som arbetsplatser.
Men de nya möjligheterna skapar också helt nya situationer. När vi tidigare använde våra
inre mentala världar för att planera, simulera, minnas och fantisera var det alltid bara en av de
tänkta världarna som var den aktuella, där vi faktiskt befann oss just då. När man är aktiv i en
virtuell värld är man samtidigt närvarande i två helt olika sammanhang.
I den här uppsatsen och studien har en grupp World of Warcraft-spelare frågats om hur de
upplever sin förmåga att dela uppmärksamhet mellan olika saker. Dels i vardagliga situationer
i den fysiska världen och dels mellan den fysiska och den virtuella världen.
Tidigare studier av spel och datorsimulerade miljöer har ofta sett avskärmning från den
fysiska världen som en viktig faktor för att användaren skall uppleva sig närvarande i den
virtuella miljön. I den här studien har jag utgått från en enkät utformad för att mäta upplevd
förmåga till delad uppmärksamhet och anpassat den till en spelsituation. Genom att alla
respondenter har fått svara på båda versionerna av enkäten har de två sammanhangen kunnat
jämföras. Resultaten visar dock inte på någon tydlig skillnad mellan situationerna, och de
tendenser som ändå kan ses tyder på att respondenterna upplever det som lättare att dela uppmärksamhet
mellan virtuell och fysisk värld än att dela uppmärksamhet mellan saker i den
fysiska världen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Report/Department of Applied Information Technology | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2011:085 | sv |
dc.subject | Virtual worlds | sv |
dc.subject | computer games | sv |
dc.subject | divided attention | sv |
dc.subject | cognitive science | sv |
dc.title | Delad uppmärksamhet mellan parallella världar | sv |
dc.title.alternative | Divided Attention Between Parallel Worlds | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |