Show simple item record

dc.contributor.authorÅsemyr, Linus
dc.date.accessioned2012-03-22T12:39:05Z
dc.date.available2012-03-22T12:39:05Z
dc.date.issued2012-03-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28988
dc.description.abstractDatorgenererade virtuella världar har gett oss möjligheten att använda många av de kognitiva mekanismer som vi använder i den fysiska världen även när vi agerar och kommunicerar i den digitala världen. De virtuella världarna skapar platser där vi kan samarbeta och umgås, både i underhållningssyfte och som arbetsplatser. Men de nya möjligheterna skapar också helt nya situationer. När vi tidigare använde våra inre mentala världar för att planera, simulera, minnas och fantisera var det alltid bara en av de tänkta världarna som var den aktuella, där vi faktiskt befann oss just då. När man är aktiv i en virtuell värld är man samtidigt närvarande i två helt olika sammanhang. I den här uppsatsen och studien har en grupp World of Warcraft-spelare frågats om hur de upplever sin förmåga att dela uppmärksamhet mellan olika saker. Dels i vardagliga situationer i den fysiska världen och dels mellan den fysiska och den virtuella världen. Tidigare studier av spel och datorsimulerade miljöer har ofta sett avskärmning från den fysiska världen som en viktig faktor för att användaren skall uppleva sig närvarande i den virtuella miljön. I den här studien har jag utgått från en enkät utformad för att mäta upplevd förmåga till delad uppmärksamhet och anpassat den till en spelsituation. Genom att alla respondenter har fått svara på båda versionerna av enkäten har de två sammanhangen kunnat jämföras. Resultaten visar dock inte på någon tydlig skillnad mellan situationerna, och de tendenser som ändå kan ses tyder på att respondenterna upplever det som lättare att dela uppmärksamhet mellan virtuell och fysisk värld än att dela uppmärksamhet mellan saker i den fysiska världen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2011:085sv
dc.subjectVirtual worldssv
dc.subjectcomputer gamessv
dc.subjectdivided attentionsv
dc.subjectcognitive sciencesv
dc.titleDelad uppmärksamhet mellan parallella världarsv
dc.title.alternativeDivided Attention Between Parallel Worldssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record