• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delad uppmärksamhet mellan parallella världar

Divided Attention Between Parallel Worlds

Abstract
Datorgenererade virtuella världar har gett oss möjligheten att använda många av de kognitiva mekanismer som vi använder i den fysiska världen även när vi agerar och kommunicerar i den digitala världen. De virtuella världarna skapar platser där vi kan samarbeta och umgås, både i underhållningssyfte och som arbetsplatser. Men de nya möjligheterna skapar också helt nya situationer. När vi tidigare använde våra inre mentala världar för att planera, simulera, minnas och fantisera var det alltid bara en av de tänkta världarna som var den aktuella, där vi faktiskt befann oss just då. När man är aktiv i en virtuell värld är man samtidigt närvarande i två helt olika sammanhang. I den här uppsatsen och studien har en grupp World of Warcraft-spelare frågats om hur de upplever sin förmåga att dela uppmärksamhet mellan olika saker. Dels i vardagliga situationer i den fysiska världen och dels mellan den fysiska och den virtuella världen. Tidigare studier av spel och datorsimulerade miljöer har ofta sett avskärmning från den fysiska världen som en viktig faktor för att användaren skall uppleva sig närvarande i den virtuella miljön. I den här studien har jag utgått från en enkät utformad för att mäta upplevd förmåga till delad uppmärksamhet och anpassat den till en spelsituation. Genom att alla respondenter har fått svara på båda versionerna av enkäten har de två sammanhangen kunnat jämföras. Resultaten visar dock inte på någon tydlig skillnad mellan situationerna, och de tendenser som ändå kan ses tyder på att respondenterna upplever det som lättare att dela uppmärksamhet mellan virtuell och fysisk värld än att dela uppmärksamhet mellan saker i den fysiska världen.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/28988
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_28988_1.pdf (1.101Mb)
Date
2012-03-22
Author
Åsemyr, Linus
Keywords
Virtual worlds
computer games
divided attention
cognitive science
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:085
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV