• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fingu - Finns det ett samband mellan fingerräkning, fingertal och användandet av Fingu

Fingu - Is there a relationship between finger counting, finger numbers, and use of Fingu

Abstract
Syfte Syftet med den här uppsatsen är att kontrollera om det finns något samband mellan deltagarnas olika handkonstellationer vid fingerräkning eller fingertal och deras handkonstellationer vid spelandet av datorspelet Fingu. Detta görs för att kunna knyta eller avfärda olika kroppsliga effekter till utvecklandet av den aritmetiska förmågan och spelandet av enkla datorspel i stil med Fingu. Huvudfrågor Finns det likheter mellan fingertal och hur man använder sina fingrar i Fingu? Finns det likheter mellan fingerräkning och hur man använder sina fingrar i Fingu? Är användningen av fingrar i Fingu stabil? Metod och material Tio kvalitativa videoobservationer ligger till grund för uppsatsen, där vi kategoriserat deltagarnas svar och analyserat deras fingerkonstellationer. Resultat Resultatet av den här studien visar att det inte finns några direkta samband mellan spelandet av Fingu och personens fingertal eller fingerräkning. Det visar sig snarare som att fingertal och fingerräkning är en liten del av en större helhet som utvecklar den aritmetiska förmågan. Betydelse för läraryrket Med hjälp av IT kan man på ett sätt möta elever som traditionellt anses vara deras planhalva. Med hjälp av enklare datorspel tror vi att man kan skapa och utveckla ett lärofyllt, utvecklande och lustfyllt sätt att lära sig, exempelvis räkning. Som pedagoger är det av stor vikt att göra undervisningen just sådan och att införa digitala hjälpmedel tror vi är ett steg i den riktningen. Uppsatsen visar att man inom matematikundervisningen inte skall använda sig av Fingu för att utveckla fingertal och fingerräkning. Då vårt resultat strikt visa att det ej finns något samband mellan de och själva spelandet av Fingu.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/28990
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_28990_1.pdf (2.050Mb)
Date
2012-03-22
Author
Svensson, Måns
Yasar, Cihan
Keywords
Fingertal
fingerräkning
Fingu
Ipad
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:080
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV