Fingu - Finns det ett samband mellan fingerräkning, fingertal och användandet av Fingu
Fingu - Is there a relationship between finger counting, finger numbers, and use of Fingu
Abstract
Syfte
Syftet med den här uppsatsen är att kontrollera om det finns något samband mellan deltagarnas olika handkonstellationer vid fingerräkning eller fingertal och deras handkonstellationer vid spelandet av datorspelet Fingu. Detta görs för att kunna knyta eller avfärda olika kroppsliga effekter till utvecklandet av den aritmetiska förmågan och spelandet av enkla datorspel i stil med Fingu.
Huvudfrågor
Finns det likheter mellan fingertal och hur man använder sina fingrar i Fingu?
Finns det likheter mellan fingerräkning och hur man använder sina fingrar i Fingu? Är användningen av fingrar i Fingu stabil?
Metod och material
Tio kvalitativa videoobservationer ligger till grund för uppsatsen, där vi kategoriserat deltagarnas svar och analyserat deras fingerkonstellationer.
Resultat
Resultatet av den här studien visar att det inte finns några direkta samband mellan spelandet av Fingu och personens fingertal eller fingerräkning. Det visar sig snarare som att fingertal och fingerräkning är en liten del av en större helhet som utvecklar den aritmetiska förmågan.
Betydelse för läraryrket
Med hjälp av IT kan man på ett sätt möta elever som traditionellt anses vara deras planhalva. Med hjälp av enklare datorspel tror vi att man kan skapa och utveckla ett lärofyllt, utvecklande och lustfyllt sätt att lära sig, exempelvis räkning. Som pedagoger är det av stor vikt att göra undervisningen just sådan och att införa digitala hjälpmedel tror vi är ett steg i den riktningen. Uppsatsen visar att man inom matematikundervisningen inte skall använda sig av Fingu för att utveckla fingertal och fingerräkning. Då vårt resultat strikt visa att det ej finns något samband mellan de och själva spelandet av Fingu.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2012-03-22Author
Svensson, Måns
Yasar, Cihan
Keywords
Fingertal
fingerräkning
Fingu
Ipad
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:080
Language
swe