• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fingu - Finns det ett samband mellan fingerräkning, fingertal och användandet av Fingu

Fingu - Is there a relationship between finger counting, finger numbers, and use of Fingu

Sammanfattning
Syfte Syftet med den här uppsatsen är att kontrollera om det finns något samband mellan deltagarnas olika handkonstellationer vid fingerräkning eller fingertal och deras handkonstellationer vid spelandet av datorspelet Fingu. Detta görs för att kunna knyta eller avfärda olika kroppsliga effekter till utvecklandet av den aritmetiska förmågan och spelandet av enkla datorspel i stil med Fingu. Huvudfrågor Finns det likheter mellan fingertal och hur man använder sina fingrar i Fingu? Finns det likheter mellan fingerräkning och hur man använder sina fingrar i Fingu? Är användningen av fingrar i Fingu stabil? Metod och material Tio kvalitativa videoobservationer ligger till grund för uppsatsen, där vi kategoriserat deltagarnas svar och analyserat deras fingerkonstellationer. Resultat Resultatet av den här studien visar att det inte finns några direkta samband mellan spelandet av Fingu och personens fingertal eller fingerräkning. Det visar sig snarare som att fingertal och fingerräkning är en liten del av en större helhet som utvecklar den aritmetiska förmågan. Betydelse för läraryrket Med hjälp av IT kan man på ett sätt möta elever som traditionellt anses vara deras planhalva. Med hjälp av enklare datorspel tror vi att man kan skapa och utveckla ett lärofyllt, utvecklande och lustfyllt sätt att lära sig, exempelvis räkning. Som pedagoger är det av stor vikt att göra undervisningen just sådan och att införa digitala hjälpmedel tror vi är ett steg i den riktningen. Uppsatsen visar att man inom matematikundervisningen inte skall använda sig av Fingu för att utveckla fingertal och fingerräkning. Då vårt resultat strikt visa att det ej finns något samband mellan de och själva spelandet av Fingu.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28990
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_28990_1.pdf (2.050Mb)
Datum
2012-03-22
Författare
Svensson, Måns
Yasar, Cihan
Nyckelord
Fingertal
fingerräkning
Fingu
Ipad
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:080
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV