Det handlar inte bara om att stå på scen – En studie om vuxnas mål och drivkrafter i musikundervisning
Sammanfattning
Syftet med det här arbetet är att söka svar på frågan vad vuxna som går och tar
sånglektioner i grupp i en privat sångskola har för mål och drivkrafter i sitt
musicerande. Undersökningen bygger på tre intervjuer och en mailenkät.
Resultatet visar att de mål personerna i undersökningen har med sina musikstudier inte i
första hand handlar om att man vill bli musiker och stå på scen. Det handlar mer om en
önskan att få in mer musik i sin vardag, men man vill också utvecklas i sitt musicerande
och man vill se hur bra man kan bli. Undersökningen visar också att det ofta handlar om
att man vill få ett större musikaliskt självförtroende, få en stund för sig själv, få göra
något som man känner att man mår bra av, ha roligt och träffa andra med samma
intresse. Genom att ta lektioner kan man också skapa sig en musikalisk identitet.
Undersökningen visar också att ett privat alternativ kan vara ett komplement till
studieförbundens och kyrkornas verksamheter med studiecirklar och körer.
Examinationsnivå
Student essay