• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Cultural Sciences / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Cultural Sciences / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vi vill lira nu!!! Musiken som estetiskt mål och kreativt medel i högstadiets musikundervisning

Sammanfattning
Den här uppsatsens övergripande syfte är att undersöka huruvida högstadiets musikundervisning i första hand siktar mot utveckling genom musik –det vill säga elevernas egna skapande och upplevelse av musik, dess historiska och sociala sammanhang –eller i varierande utsträckning fostran till musik som ett estetiskt objekt. Metoderna jag använde var deltagande observationer i två högstadieklasser respektive intervjuer med deras respektive musiklärare efter det andra observationstillfället, vilket gav mig tillfälle att även ställa frågor uppkomna efter första observationen. Detta material relaterades även till skolverkets kursplaner och den musikpedagogiska debatten med Knut Brodin och dåtidens sånglärare på 1930 – 1940- talet. Jag kom fram till att de viktigaste undervisningsmålen är att förvärva musikaliska kunskaper och färdigheter respektive att uppnå musikalisk kommunikation och upplevelser. Undervisningsmålen personlig och social utveckling liksom att bevara bestående värden och ideal verkar inte vara lika betydelsefulla idag jämfört med 1930 – 1940- talets sångundervisning. Utbildningstraditioner och lärarens syn på undervisningssyftet kan sammantaget blir en utgångspunkt för tolkningen av läroplanen. Slutligen kan jag säga att musikundervisningens målsättning både är utveckling genom musik och fostran till musik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29078
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
Fil(er)
gupea_2077_29078_1.pdf (497.6Kb)
Datum
2012-04-11
Författare
Stensgård, Peter
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV