Visa enkel post

dc.contributor.authorStensgård, Peter
dc.date.accessioned2012-04-11T13:07:44Z
dc.date.available2012-04-11T13:07:44Z
dc.date.issued2012-04-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29078
dc.description.abstractDen här uppsatsens övergripande syfte är att undersöka huruvida högstadiets musikundervisning i första hand siktar mot utveckling genom musik –det vill säga elevernas egna skapande och upplevelse av musik, dess historiska och sociala sammanhang –eller i varierande utsträckning fostran till musik som ett estetiskt objekt. Metoderna jag använde var deltagande observationer i två högstadieklasser respektive intervjuer med deras respektive musiklärare efter det andra observationstillfället, vilket gav mig tillfälle att även ställa frågor uppkomna efter första observationen. Detta material relaterades även till skolverkets kursplaner och den musikpedagogiska debatten med Knut Brodin och dåtidens sånglärare på 1930 – 1940- talet. Jag kom fram till att de viktigaste undervisningsmålen är att förvärva musikaliska kunskaper och färdigheter respektive att uppnå musikalisk kommunikation och upplevelser. Undervisningsmålen personlig och social utveckling liksom att bevara bestående värden och ideal verkar inte vara lika betydelsefulla idag jämfört med 1930 – 1940- talets sångundervisning. Utbildningstraditioner och lärarens syn på undervisningssyftet kan sammantaget blir en utgångspunkt för tolkningen av läroplanen. Slutligen kan jag säga att musikundervisningens målsättning både är utveckling genom musik och fostran till musik.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleVi vill lira nu!!! Musiken som estetiskt mål och kreativt medel i högstadiets musikundervisningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post