• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Användning av ekonomistyrning i Göteborgs stads gymnasieutbildning -Fallstudie centrum

Abstract
Bakgrund och problem: Målet med undersökningen är att beskriva kommunens styrsätt av gymnasial utbildningsverksamhet. Eftersom användningsområdet är lite utforskat är sättet olika nivåer i offentlig utbildningsförvaltning använder informell information, formella och mindre formella styrmedel väsentligt. Undersökningen försöker ta reda på om det modernare behovet av icke finansiella mått i en decentraliserad organisation är tillgodosett och hur information hämtas och används för att styra mot pedagogiska och finansiella mål. Syfte: Att beskriva hur beslutsfattare använder finansiell och icke finansiell information i offentlig verksamhet för att styra en utbildningsförvaltning. Metod: Intervjuer har genomförts på tre nivåer i organisationen, gymnasieenheter, utbildningsförvaltning och kommunnämnd. Resultat och slutsatser: Största delen av chefernas informationsanvändning kommer från informella källor och verksamhetsrapporter. Ekonomin är överordnad och styrs med formella styrmedlet budget och verksamheten styrs främst med information från informella källor och verksamhetsrapporter från många typer av möten men även en del bearbetade rapporter som har betydelse för att budgeten hålls används. Riktningen av uppmärksamhet på problem görs utifrån avvikelser från budget, verksamhetsrapporterna och informella källor. Ansvarsstyrningen utgår från finansiella mått i budgeten och måluppfyllelsen i verksamheten. Beslutsunderlagen hämtas från alla typer av rapporter och informella källor men påverkas av individerna i verksamheten, politiken och regelverk för hur skolan ska bedrivas. Förslag till fortsatt forskning: • Vilken betydelse för verksamheten och medarbetarna får beslut grundade på muntlig information istället för rapporter? • Hur påverkar den kommande användningen av BSC på gymnasiet styrningen i utbildningsverksamheten?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29085
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_29085_1.pdf (523.1Kb)
Date
2012-04-13
Author
Lindström, Johan
Series/Report no.
Ekonomistyrning
11-12-30
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV