• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Användning av ekonomistyrning i Göteborgs stads gymnasieutbildning -Fallstudie centrum

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Målet med undersökningen är att beskriva kommunens styrsätt av gymnasial utbildningsverksamhet. Eftersom användningsområdet är lite utforskat är sättet olika nivåer i offentlig utbildningsförvaltning använder informell information, formella och mindre formella styrmedel väsentligt. Undersökningen försöker ta reda på om det modernare behovet av icke finansiella mått i en decentraliserad organisation är tillgodosett och hur information hämtas och används för att styra mot pedagogiska och finansiella mål. Syfte: Att beskriva hur beslutsfattare använder finansiell och icke finansiell information i offentlig verksamhet för att styra en utbildningsförvaltning. Metod: Intervjuer har genomförts på tre nivåer i organisationen, gymnasieenheter, utbildningsförvaltning och kommunnämnd. Resultat och slutsatser: Största delen av chefernas informationsanvändning kommer från informella källor och verksamhetsrapporter. Ekonomin är överordnad och styrs med formella styrmedlet budget och verksamheten styrs främst med information från informella källor och verksamhetsrapporter från många typer av möten men även en del bearbetade rapporter som har betydelse för att budgeten hålls används. Riktningen av uppmärksamhet på problem görs utifrån avvikelser från budget, verksamhetsrapporterna och informella källor. Ansvarsstyrningen utgår från finansiella mått i budgeten och måluppfyllelsen i verksamheten. Beslutsunderlagen hämtas från alla typer av rapporter och informella källor men påverkas av individerna i verksamheten, politiken och regelverk för hur skolan ska bedrivas. Förslag till fortsatt forskning: • Vilken betydelse för verksamheten och medarbetarna får beslut grundade på muntlig information istället för rapporter? • Hur påverkar den kommande användningen av BSC på gymnasiet styrningen i utbildningsverksamheten?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29085
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_29085_1.pdf (523.1Kb)
Datum
2012-04-13
Författare
Lindström, Johan
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
11-12-30
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV