• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Styrmodellen som kommunikationskanal -En fallstudie över Swedbank

Abstract
Problemdiskussion Det finns ett behov för organisationer att designa framgångsrika styrmodeller. Styrmodellerna behöver tas fram dels med utgångspunkt i organisationens strategi, dels i relation till övriga externa och interna faktorer. En styrmodell ger önskat resultat när de anställda uppfattar och agerar i linje med ledningens strategi. Om gap uppstår mellan ekonomistyrningens utsända budskap och de anställdas uppfattning av den finns det risk att organisationens vision inte uppfylls vilket kan påverka organisationens image. Syfte Uppsatsens primära syfte har varit att utforska och förklara förekomsten av gap mellan ekonomistyrningens budskap och anställdas uppfattningar om dess styrmodell. För att få en förståelse om styrmodellens design har vi haft som sekundärt syfte att förstå vilka inverkningar externa uppfattningar har på organisationens styrmodell. Avgränsningar Studien behandlar endast en organisation och således endast en bransch. Vi har avgränsat oss till att förklara de gap vi funnit med hjälp av kommunikationsteori och institutionell teori. Empirisk metod Vi har genomfört en icke-experimentell forskning som bygger på en fallstudie. För att fånga upp och skapa oss en helhetsbild över uppfattningar om styrmodellen har vi antagit en kvalitativ utgångspunkt. Vi har genomfört sex intervjuer och analyserat innehåll av årsredovisningar och information på Swedbanks hemsida i syfte att samla in en bred empiri. Slutsats Vi har identifierat ett flertal gap mellan den strategiska nivåns utsända budskap och den lokala nivåns uppfattning av det. Vi har funnit att den huvudsakliga förklaringsfaktorn till varför gap uppstår inom Swedbank är de dubbla budskapen som ledningen sänder via uppföljningssystemet. Att Swedbanks önskade budskap inte förmedlas korrekt till kunderna av de anställda kan medföra strategiska svårigheter för Swedbank i framtiden. Vårt bidrag Vi anser att vårt främsta bidrag har varit att kunna påvisa ekonomistyrningens önskade och oönskade kommunicerande effekter. Förslag till fortsatta studier Att inkludera uppfattningar från externa intressenter skulle vara en intressant utveckling av fallstudien. En annan infallsvinkel inom ämnet vore att studera vilken betydelse en nytillsatt ledning har i utformningen av styrmodeller.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29091
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_29091_1.pdf (500.5Kb)
Date
2012-04-16
Author
Karlsson, Elisabeth
Nordblad, Sandra
Keywords
Ekonomistyrning, styrmodell, kommunikation, institutionell teori,
Series/Report no.
Ekonomistyrning
11-12-33
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV