Styrmodellen som kommunikationskanal -En fallstudie över Swedbank
Sammanfattning
Problemdiskussion Det finns ett behov för organisationer att designa framgångsrika
styrmodeller. Styrmodellerna behöver tas fram dels med utgångspunkt
i organisationens strategi, dels i relation till övriga externa och
interna faktorer. En styrmodell ger önskat resultat när de anställda
uppfattar och agerar i linje med ledningens strategi. Om gap uppstår
mellan ekonomistyrningens utsända budskap och de anställdas
uppfattning av den finns det risk att organisationens vision inte
uppfylls vilket kan påverka organisationens image.
Syfte Uppsatsens primära syfte har varit att utforska och förklara
förekomsten av gap mellan ekonomistyrningens budskap och
anställdas uppfattningar om dess styrmodell. För att få en förståelse
om styrmodellens design har vi haft som sekundärt syfte att förstå
vilka inverkningar externa uppfattningar har på organisationens
styrmodell.
Avgränsningar Studien behandlar endast en organisation och således endast en
bransch. Vi har avgränsat oss till att förklara de gap vi funnit med
hjälp av kommunikationsteori och institutionell teori.
Empirisk metod Vi har genomfört en icke-experimentell forskning som bygger på en
fallstudie. För att fånga upp och skapa oss en helhetsbild över
uppfattningar om styrmodellen har vi antagit en kvalitativ
utgångspunkt. Vi har genomfört sex intervjuer och analyserat innehåll
av årsredovisningar och information på Swedbanks hemsida i syfte att
samla in en bred empiri.
Slutsats Vi har identifierat ett flertal gap mellan den strategiska nivåns
utsända budskap och den lokala nivåns uppfattning av det. Vi har
funnit att den huvudsakliga förklaringsfaktorn till varför gap uppstår
inom Swedbank är de dubbla budskapen som ledningen sänder via
uppföljningssystemet. Att Swedbanks önskade budskap inte förmedlas
korrekt till kunderna av de anställda kan medföra strategiska
svårigheter för Swedbank i framtiden.
Vårt bidrag Vi anser att vårt främsta bidrag har varit att kunna påvisa
ekonomistyrningens önskade och oönskade kommunicerande effekter.
Förslag till fortsatta
studier
Att inkludera uppfattningar från externa intressenter skulle vara en
intressant utveckling av fallstudien. En annan infallsvinkel inom
ämnet vore att studera vilken betydelse en nytillsatt ledning har i
utformningen av styrmodeller.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2012-04-16Författare
Karlsson, Elisabeth
Nordblad, Sandra
Nyckelord
Ekonomistyrning, styrmodell, kommunikation, institutionell teori,
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
11-12-33
Språk
swe