• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En undersökning av gymnasieelevers användning och förståelse av genetiska begrepp

Abstract
Institutionen för pedagogik och didaktik Marie Christensen Katarina Millton Almgren En undersökning av gymnasieelevers användning och förståelse av genetiska begrepp Syfte Syfte var att undersöka gymnasieelevers förståelse inom genetik samt hur de använder sig av genetiska begrepp då de diskuterar ett etiskt problem. Metod Data har samlats in vid flera tillfällen, där eleverna fick uttrycka sig både skriftligt och muntligt samt enskilt och i grupp. Under två månader genomfördes en första utvärdering, klassrumsobservationer, videoinspelad gruppdiskussion samt ett eftertest. Resultat Resultatet av undersökningen visar på en stor spridning i elevernas förståelse för de genetiska begreppen. I gruppdiskussionens etiska problem använder sig de flesta elever av känslomässiga och etiska argument. Vi fann en elev som underbyggde sina argument sakligt och använde sig av genetiska begrepp. 44 ord! Slutsats För att förstå och förklara processer och fenomen inom genetik, krävs det att man förstår de för ämnet centrala begreppen. Detta betyder också att lärarens roll blir att låta eleverna använda sig av vardagslivets begrepp och problem. Det som har en personlig eller social relevans för eleven kan på så sätt minska den abstrakta känslan och motivationen ökar. Nyckelord: elevers förståelse, genetiska begrepp, kromosom, etiska argument, formativ utvärdering.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/291
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-079.pdf (914.6Kb)
Date
2005
Author
Christensen, Marie
Millton Almgren, Katarina
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-079
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV