En undersökning av gymnasieelevers användning och förståelse av genetiska begrepp
Sammanfattning
Institutionen för pedagogik och didaktik
Marie Christensen
Katarina Millton Almgren
En undersökning av gymnasieelevers användning
och förståelse av genetiska begrepp
Syfte
Syfte var att undersöka gymnasieelevers förståelse inom genetik samt hur de använder sig av genetiska begrepp då de diskuterar ett etiskt problem.
Metod
Data har samlats in vid flera tillfällen, där eleverna fick uttrycka sig både skriftligt och muntligt samt enskilt och i grupp. Under två månader genomfördes en första utvärdering, klassrumsobservationer, videoinspelad gruppdiskussion samt ett eftertest.
Resultat
Resultatet av undersökningen visar på en stor spridning i elevernas förståelse för de genetiska begreppen. I gruppdiskussionens etiska problem använder sig de flesta elever av känslomässiga och etiska argument. Vi fann en elev som underbyggde sina argument sakligt och använde sig av genetiska begrepp. 44 ord!
Slutsats
För att förstå och förklara processer och fenomen inom genetik, krävs det att man förstår de för ämnet centrala begreppen. Detta betyder också att lärarens roll blir att låta eleverna använda sig av vardagslivets begrepp och problem. Det som har en personlig eller social relevans för eleven kan på så sätt minska den abstrakta känslan och motivationen ökar.
Nyckelord: elevers förståelse, genetiska begrepp, kromosom, etiska argument, formativ utvärdering.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Christensen, Marie
Millton Almgren, Katarina
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-079
Språk
swe