Ordbehandlingsprogram med funktion stavningskontroll, en hjälp eller inte? En undersökning om hur stavningskontrollen påverkar elevernas stavning
Abstract
Datoranvändningen har ökat markant i både skolorna och bland Sveriges befolkning. Därför har användningen av ordbehandlingsprogram med funktionen stavningskontroll och internethemsidor med samma funktion blivit en stor resurs för oss människor. Uppsatsens syfte är att undersöka om användning av funktionen stavningskontroll i ordbehandlings-program resulterar i att stavningen hos eleverna förbättras.
För att kunna besvara frågan har skolelevers stavning, både före och efter användningen av funktionen stavningskontroll, studerats och jämförts för att fastställa vad som händer med deras stavning efter användningen.
I analysen av resultatet har Kerstin Nauclérs begrepp fonologiska, morfologiska och lexikaliska stavfel använts vid kategoriseringen av de stavfel som förekommit före och efter användning av stavnings-kontrollen.
Undersökningens resultat visar att hälften av eleverna har förbättrat sin stavning efter användning av stavningskontroll medan de resterande eleverna antingen försämrat den eller inte förändrat den alls. Detta medför slutsatsen att stavningskontrollen till viss del bidrar till en förbättrad stavning.
Degree
Student essay
Other description
Språkvetenskapligt självständigt arbete, 15 hp
LSV410, Ht 2011
Handledare: Rakel Johnson
View/ Open
Date
2012-04-18Author
Gustavsson Karlsson, Frida
Keywords
stavningskontroll
stavningsförmåga
datoranvändning
Series/Report no.
Kandidatuppsats
Language
swe