• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Para qué sirven los ejercicios de comunicación oral? Un análisis de los ejercicios de comunicación oral en dos manuales de E/LE en el nivel A2 en Suecia.

Abstract
Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka den muntliga kommunikationen i spanska läroböcker; undersökningen har baserats på frågor kring huruvida muntliga övningar som behandlar kommunikation och interaktion mellan elever, i två läroböcker för spanska steg 2 i Sverige, kan leda till en utveckling av den kommunikativa kompetensen samt motivera för muntlig kommunikation på målspråket spanska; i enlighet med de riktlinjer som finns stadgade i såväl styrdokument som didaktiska teorier. Metod: Undersökningen baseras på en teoretisk studie där analys och jämförelse har gjorts mellan de fastslagna riktlinjerna som återfinns i dokument publicerade av såväl Skolverket som Europarådet, didaktiska teorier om språkinlärning/-undervisning och slutligen muntliga övningar i två läroböcker för spanska, på nivå A2 enligt Europarådet, eller steg 2 enligt den svenska modellen. Analyserat material: El Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas (Europarådet, 2001; Instituto Cervantes för den spanska översättningen, 2002), Kursplaner och betygskriterier 2000 (Skolverket, reviderad version 2008), Lpf 94-Läroplan för det frivilliga skolväsendet (Skolverket, 2006), Lpo 94-Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Skolverket, 2009), Ämnesplan i moderna språk 2 för gymnasieskolan 2011 (Skolverket, 2011); två läroböcker i spanska: (1)¡Anda ya! (Gallego et al., 2003) och (2)¡Alegría! (Gallego et al., 2010) samt tre böcker med didaktiska teorier: (1)Språkdidaktik (Tornberg. Ulrika, 2009), (2)Profesor en acción 1 (Giovannini et al., 2007), (3)Profesor en acción 3 (Giovannini et al., 2010) Huvudsakliga resultat: Resultatet av studien visar att de muntliga övningarna i de två analyserade spanska läroböckerna inte uppfyller målet att utveckla den kommunikativ kompetens, inte heller leder de till en ökad motivation för att kommunicera muntligt eller interagera på ett sätt som kan kallas autentisk.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29175
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
gupea_2077_29175_1.pdf (418.0Kb)
Date
2012-04-30
Author
Samnell, Desirée
Keywords
Interacción
Material auténtico
Motivación
E/LE
comunicación oral
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2011-116
Language
spa
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV