• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koncentration och läsning. En fallstudie av lästräningens effekt på aspekter av arbetsminnet

Abstract
Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om intensiv lästräning har någon effekt på aspekter av arbetsminnet hos deltagarna. Ett annat syfte var att ta reda på hur deltagarna uppfattade lästräningen och vilken effekt de tyckte att den hade. Teori: Den föreliggande uppsatsen har sin bakgrund i den omfattande forskning som visar på sambandet mellan arbetsminne och läsning. Uppsatsen är skriven utifrån två teoretiska perspektiv. Å ena sidan ett kognitivistiskt perspektiv med utgångspunkt i aktuell forskning kring människans arbetsminne. Å andra sidan ett sociokulturellt perspektiv med den centrala tanken att människans lärande är beroende av den sociala och kulturella kontext som hon präglas av. Metod: Studien är en fallstudie med fyra elever på en högstadieskola. Metoden har formen av en interventionsstudie. Ansatsen är kvalitativ och empiri har hämtats från tre håll: intervjuer, fältanteckningar och tester. Eleverna har under fem veckor dagligen fått lästräning. Efter varje lästillfälle har noteringar gjorts i en läsjournal. Eleverna har intervjuats och testats i början av lästräningen och efter att lästräningen avslut Resultat: En av de fyra deltagande eleverna visade en tydlig förbättring när det gällde ordavkodning. Samma elev visade också förbättrade resultat på testen som avsåg att mäta styrd uppmärksamhet och auditivt arbetsminne. Den andre eleven som fullföljde lästträningsprogrammet visade ingen förbättring på någon av testerna. Båda eleverna som fullföljde lästräningsprogrammet hade uppfattningen att deras ordavkodning hade förbättrats och de var positiva till lästräningen. De kunde inte göra någon bedömning om huruvida deras förmåga till koncentration påverkats. Två av de fyra eleverna som började lästräningsprogrammet avbröt.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29241
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_29241_1.pdf (520.5Kb)
Date
2012-05-11
Author
Enerskog, Anita
Keywords
koncentration
läsning
arbetsminne
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT11-IPS-15 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV