Show simple item record

dc.contributor.authorPilqvist, Göran
dc.date.accessioned2012-05-14T07:13:47Z
dc.date.available2012-05-14T07:13:47Z
dc.date.issued2012-05-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29249
dc.description.abstractBakgrund: I samband med att det inför höstterminen 1998 infördes krav på betyget minst Godkänt i ämnena matematik, svenska och engelska för elever som efter avslutad grundskola önskade söka till ett nationellt program på gymnasiet har begreppet Grundskolans kärnämnen blivit vanligt. Begreppet förekommer såväl inom politiskt auktoritativ text som i texter producerade i lokala skolförvaltningar. Vardagligt är begreppet grundskolans kärnämnen eller kärnämnen i grundskolan legio och har en innebörd som skiljer sig från gymnasiets kärnämnesbetydelse. Till skillnad från i gymnasiet finns det inom grundskolan ingen formellt definierad innebörd av begreppet grundskolans kärnämnen Syfte: Genom att undersöka talet om grundskolans kärnämnen ville jag få reda på om, och i såfall hur det kan påverka, och växelverka med annat tal som betonar det som anses vara målen och syftet med grundskolan. Ambitionen var även att försöka förstå varför ett begrepp som är väl definierat inom gymnasieskolan till synes på ”egen hand” blir tillräckligt potent att utgöra en diskursiv praktik med en annorlunda innebörd inom grundskolan. Metod: Det studerade materialet är hämtat från text på Internet. Tal där begreppet kärnämnen kombineras med ordet grundskola skrivna inom politiska eller myndighetsrelaterade sammanhang har analyserats i en socialkonstruktionistisk ansats. Resultat: Trots att begreppet grundskolans kärnämnen inte är formellt korrekt är begreppet vida spritt inom skolvärden. Det används i politiska policydokument och i lokala skolförvaltningar. Resultatet av textanalysen gav vid handen att begreppet kärnämnen används som en språklig förstärkning till tre av grundskolans obligatoriska ämnen samtidigt som det utgör en kvalitetsmarkering på i vilken grad enskilda skolor lever upp till grundskolans målsättning. Det är också tydligt att begreppet godkänt i kärnämnena i texterna står för ett minimikrav på den kunskap som uppfattas vara nödvändig för studier efter grundskola i Sverige. Undersökningen pekar mot att begreppet fungerar i text som ett avgränsat mål för grundskolan i betydelsen tre skolämnen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-01 PS8800sv
dc.subjectkärnämnensv
dc.subjectgodkäntsv
dc.subjectkonstruktionsv
dc.titleHur konstrueras tanken om kärnämnen i grundskolan? En textanalyssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record