• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism

Abstract
Syfte: Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan. Studien utgår från följande frågeställningar: • Hur beskriver förskollärarna möjligheter och hinder i strävan mot de kommunikativa målen i förskolans läroplan när det gäller barn med autismspektrumtillstånd? • Hur genomför förskollärarna arbetet i barngruppen så att barnen med autismspektrumtillstånd stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling? • Vilken hjälp tycker förskollärarna att de själva behöver och får för att kunna sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att kommunicera med andra? Metod: I studien används en kvalitativ metod. Genom halvstrukturerade intervjufrågor undersöker jag hur fyra förskollärare med egna ord beskriver sitt arbete med barn med autismspektrumtillstånd (AST). Respondenterna har flera års erfarenhet av barn med AST i förskolan. Två pedagoger arbetar på resursavdelningar och två på specialavdelningar. Resultat: Resultatet visar att förskollärarna är övervägande positiva till möjligheterna att sträva mot målen. Målen i förskolans läroplan är relevanta eftersom de är formulerade som strävansmål, även om många barn med autismspektrumtillstånd är begränsade av en låg utvecklingsnivå. Respondenterna beskrev att de genom sitt förhållningssätt, tydlighet och struktur anpassade verksamheten för barn med AST. Genom att dela in barnen i smågrupper skapade man möjligheter till kommunikation, lek och samspel. Brist på tid och barngruppens storlek upplevdes som hinder på resursavdelningarna. De flesta tyckte att de fick för lite stöd i form av fortbildning och handledning utifrån men de upplevde att de fick värdefullt stöd från arbetslaget. På resursavdelningarna saknade man också relevant stöd från förskolechefen. Resultatet pekar mot att förskolans läroplan kan behöva kompletteras med riktlinjer för adekvata arbetssätt för barn med AST. En lyckad inkludering kräver resurser och gedigen kunskap om funktionsnedsättningen hos både pedagoger och förskolechefer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29288
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_29288_1.pdf (265.4Kb)
Date
2012-05-30
Author
Pihl, Agneta
Keywords
autism
kommunikation
lek
inkludering
förskola
läroplan
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT12-IPS-02 PDGX62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV