Show simple item record

dc.contributor.authorAlström Larsson, Mia
dc.date.accessioned2012-06-01T07:26:36Z
dc.date.available2012-06-01T07:26:36Z
dc.date.issued2012-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29292
dc.description.abstractSyfte: Inom ramen för studien är syftet att få en ökad förståelse för hur en ung mamma i gymnasiesärskolan upplever sin skolgång. Teori: Studien använder sig av teori och ansats från livsvärldsfenomenologin. Med livsvärldsansatsen har möjligheten att ta del av den unga mamman erfarenheter och upplevelser och därefter synliggöra dem möjliggjorts. Metod: Studiens empiri består av sex halvstrukturerade fenomenologiska intervjuer med en öppen och reflexiv anstas där den unga mammans upplevelser och erfarenheter synliggörs. Två intervjuer av viktiga andra i huvudinformantens närhet och åtta observationer ur ett fenomenologiskt perspektiv i olika miljöer finns också representerade inom ramen för studien. I studien är empirin bearbetad utifrån ett fenomenologiskt perspektiv. Det innebär att istället för att förklara vad min informant har varit med om så avser jag att beskriva och förstå hennes livsvärld. Resultat: Studiens resultat visar att lärarnas bemötande och förhållningssätt är centralt för hur den unga mamman upplever skolan. Hennes liv som mamma sammanflätas med rollen som elev i skolan. Hon uttrycker ett behov av vuxna som lyssnar och försöker förstå. Studien visar också att behovet av en samordnande kontaktperson är av vikt för att underlätta elevens skolgång. Av stor vikt är också de anpassningar som gjorts gällande den individuella studieplanen och för återgången till skolan, vilka inneburit bättre möjligheter för den unga mamman att slutföra sin gymnasiesärskoleutbildning. Det explicita med studien är att den sätter fokus på att skolan som arena betyder mycket för den unga mamman. Betydelsen av skolarenan som social arena för den unga mamman kan komma att göra avtryck på hennes barns uppväxt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-01 SPP600sv
dc.subjectung mammasv
dc.subjectgymnasiesärskolasv
dc.subjectsamhällsinsatssv
dc.subjectlivsvärldsv
dc.titleElev och mamma - en studie från gymnasiesärskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record