Lean Production i sjukvården
Lean Production in health care
Abstract
Inledning: Resursproblemen inom vården ökar genom att behandlingar och mediciner blir dyrare, andelen äldre blir fler och för att möta dessa problem måste vården bli effektivare. Utbildningar inom förbättringsarbete är på framtåg och Lean Production blir alltmer populärt. Bakgrund: Redan på 1800-talet tog Florence Nightingale upp betydelsen av en säker och god vård. Styrdokument som lagar och riktlinjer beskriver att sjuksköterskan kontinuerligt ska arbeta med att förbättra och skapa kvalitet på vården. Verksamheter som använder sig av Lean Production har visat sig kunna förbättra kvalitet och genom värdeflödeskarta kan värdeskapande steg för patienten identifieras och icke värdeskapande plockas bort. Patienttillfredsställelse är en viktig indikator på vårdkvalitet. Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt är att ta reda på faktorer som påverkar patienttillfredsställelse och sjuksköterskans arbete efter införandet av Lean Production. Metod: Litteraturöversikt som baseras på 13 artiklar hämtade från databaserna Scopus, Chinal och Pubmed. Resultat: Resultatet visar på tre faktorer som påverkar patienttillfredsställelsen efter införandet av Lean och dessa är mötet, kontinuitet och tillgänglighet. I mötet visade det sig att värdetid var viktigt, tid som tillbringades med patienten. Kontinuitet handlar om att skapa en trygghet hos patienten. Tillgänglighet speglar väntetider, vårdtider och möjligheten att få en tid inbokad. Faktorer som påverkar sjuksköterskans arbete identifierades som struktur, miljö och engagemang. Struktur genom att arbetsplatsen är organiserad. Arbetsmiljön blev lugnare och sjuksköterskorna kunde tillbringa mer tid för vårdande. Vid införandet av Lean hade engagemang en stor betydelse i personalgruppen. Personalens idéer och förslag togs tillvara på. Slutsats: Resultatet visar att både patienttillfredsställelsen och sjuksköterskans arbete påverkas positivt efter införandet av Lean.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-06-07Author
Fritzon, Jessika
Gundberg, Sofia
Keywords
Lean, patienttillfredsställelse, sjuksköterskor, patientsäkerhet, KASAM
Language
swe