Yrkeslärare och yrkeskompetens. En undersökning hur sjöfartsyrkeslärare kan bevara och utveckla sin yrkeskompetens
Abstract
Bakgrund
En yrkeslärares kompetensutveckling kan delas in i pedagogisk och didaktisk kompetensutveckling samt professionell yrkeskompetensutveckling. Denna studie behandlar sjöfartsyrkeslärare vid gymnasieskolans riksrekryterande sjöfartsutbildning och deras syn på sin sjöfartsrelaterade professionella yrkeskompetensutveckling. Eftersom att sjöfarten i snabb takt utvecklas både tekniskt och operativt är det viktigt att lärarna har rätt kompetens. Sjöfartsutbildningens examensmål hänger tätt samman sjöfartsyrkeslärarens professionella yrkeskompetens vilken är avgörande för elevernas kunskapsinsamling. Hur väl fungerar den professionella yrkeskompetensutvecklingen för sjöfartsyrkeslärarna vid sjöfartsutbildningen idag och hur kan den utvecklas? Sjöfartsbranschen liksom sjöfartshögskolorna står i beroende av att eleverna från sjöfartsutbildningen är välutbildade. Hur påverkar sjöfartsyrkeslärarnas professionella yrkeskompetens pedagogiken, elevernas studieresultat samt sjöfarten på sikt?
Syfte
Syftet med studien är att förstå hur sjöfartyrkeslärarna upplever sin sjöfartsrelaterade professionella yrkeskompetensutveckling och hur den kan utvecklas i framtiden. Förhoppningen är också att sjöfartens myndigheter och bransch samt skola med dess olika instanser skall få nytta av studien inför framtida utformning av riktlinjer. En lärare som har aktuell kompetens har större möjlighet att tolka styrdokumenten korrekt och därmed förmedla rätt kunskap till sina elever.
Metod
För att förstå de behov som sjöfartsyrkeslärarna står inför i deras sjöfartsrelaterade professionella yrkeskompetensutveckling och göra välgrundade slutsatser har datainsamlingen gjorts via enkäter och intervjuer. Tolv sjöfartsyrkeslärare deltog i enkäten vilken var en rent kvantitativ undersökning. Vidare intervjuades fem av dessa lärare vilket var en kvalitativ undersökning.
Resultat
Resultatet i undersökningen visar på en relativt svag professionell yrkeskompetensutveckling, särskilt för de lärare som arbetet relativt kort tid som sjöfartsyrkeslärare. För de lärare som arbetat längre tid visade undersökningen att dessa fått relativt god yrkeskompetensutveckling genom åren. Resultatet visar att mer tid för yrkeskompetensutveckling bör erhållas samt att en långsiktig individuell planering bör upprätthållas på både teoretisk och praktisk nivå. Vidare visade resultatet att gymnasieskolan bör knyta tätare band mellan sjöfartsbransch och sjöfartshögskolor samt att bransch liksom skola bör vara mer aktiva i sjöfartsyrkeslärarnas professionella yrkeskompetensutveckling för att bevara och utveckla yrkeskompetensen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-06-11Author
Hellman, Magnus
Keywords
sjöfartsyrkeslärare
yrkeslärare
kompetensutveckling
kompetens
sjöfartsutbildningen vid gymnasieskolan
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT12-IPS-10 U/V VAL LAU925
Language
swe