Att forma en sjuksköterska. En diskursanalys av Sjuksköterskeprogrammet vid Göteborgs universitet
To shape a nurse. Discourse analysis of Programme in Nursing at University of Gothenburg
Abstract
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur omvårdnad som huvudområde presenteras i Sjuksköterskeprogrammet vid Göteborgs universitet för att fördjupa kunskapen kring diskrepansen som finns mellan den allmänna bilden av sjuksköterskan och sjuksköterskans egentliga roll. För att uppnå detta utfördes en diskursanalys på Sjuksköterskeutbildningen 2012 vilket innebar en analys av en utbildningsplan, fjorton kursplaner och fjorton studiehandledningar. Genom att analysera texterna identifierades hur strukturer och sätt att uttrycka sig präglar innehållet. Vi har också tittat på hur texten ger möjlighet till studenterna att få förståelse för ämnet, samt hur texten bidrar till att antingen öka eller minska diskrepansen mellan stödämnena och omvårdnaden som huvudämne. I analysen framkommer att styrdokumentens innehåll och formulering kan göra det svårt för studenterna att ta till sig och ge värde till omvårdnadens betydelse för sjuksköterskans profession. Detta leder till att den sjuksköterska som formas under utbildningens gång riskerar att prioritera bort omvårdnadens ”mjuka kunskaper” till förmån för de mer medicintekniska delarna av dennes arbete. Genom detta perspektiv blir sjuksköterskan en läkarassistent då hen aspirerar på läkarens kunskap och omvårdnaden som egen disciplin förminskas.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-06-12Author
Donazzan, Claudia
Rittmo, Fanny
Language
swe