Kursguiden som instruktion och styrdokument
Konstruktioner och bruk av kursguider vid Göteborgs universitet
Sammanfattning
Kursguider är en text som finns mellan kursplanens målformuleringar och själva genomförandet av en kurs. Den skrivs om för varje kurstillfälle för att anpassas till datum och specifika examinationsformer. Som undersökningsmaterial är kursguider därmed mycket praktiknära och ger mycket god insyn i hur undervisning är tänkt att ske. Trots detta har ingen tidigare forskning gjorts i Sverige kring detta material, och internationell forskning finns endast i begränsad omfattning kring denna typ av praktiknära material.
Denna rapport är en del i ett större projekt, Bättre kursguider, på Enheten för Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet som bedrivits 2011–2012. Kursguidepraktikerna har emellertid lyfts ur den planerade översiktliga projektrap-porten och återfinns istället i denna rapport. Detta har gjorts för att särskilt belysa det intressanta material som kursguider utgör och för att de resultat som framkommit ska bli mer tillgängliga för vidare studier.
Länk till verkets webbplats
http://www.pil.gu.se/rapporter/
Utgivare
Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-06-19Författare
Aldrin, Viktor
Nyckelord
kursguider
kursbeskrivningar
kurs pm
praktiker
kursguidepraktiker
högskolepedagogik
Publikationstyp
report
Serie/rapportnr.
PIL-rapporter
04
Språk
swe