• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns attityder till No i skolan, en undersökning om hur elever I skolår 6 uppfattar No

Sammanfattning
Arbetets titel Barns attityder till No i skolan, en undersökning om hur elever I skolår 6 uppfattar No Institution Institutionen för Pedagogik och Didaktik Författare Therese Malmqvist Handledare Jan Landström Syfte Syftet med detta arbete var att försöka fånga de elever i klass 6 på en utvald skola som uttrycker att No är tråkigt och vad som kan ligga bakom att de uttrycker detta. Jag ville ha reda på dessa elevers attityder till ämnet No. Detta för att man som lärare skall förstå eleverna och varför de tycker No är tråkigt. Genom att försöka förstå hur eleverna uppfattar No, kan man anpassa sin undervisning i naturvetenskapliga ämnen så att eleverna blir mer positiva till ämnet. Frågeställningar • Varför tycker eleverna det är tråkigt med No i skolan och hur uttrycker de detta? • Vilka beskrivningar gör eleverna på hur de arbetar i No? • Hur känner de sig när de skall ha No undervisning och hur beskriver de motiven för No i skolan? • Vad skulle de vilja lära sig i No, och hur skulle de vilja lära sig No? == Material och metod Genom en urvalsenkät valdes sju elever ut som svarat att det tycker No är tråkigt i skolan. Dessa sju elever intervjuades och intervjuerna spelades in på band. Frågorna bestod av inledande frågor om vilka som ingick i familjen. Huvudfrågorna var fokuserade på varför de tyckte No är tråkigt, hur de ville lära sig No och hur de kände när de skulle ha No lektioner. Resultat Anledningen till att No var inte var roligt enligt eleverna var att det kändes omotiverade att läsa om sådant som de själva inte var intresserade av, dessutom ansåg de flesta att undervisningsmetoden inte var så inspirerande. De efterfrågade mer experiment och att de fick lära sig om sådant som var intressant för dem. Detta var viktigt för de flesta för de ville ha en bra grund att stå på i ämnet No, när de kom upp i högstadiet. Genom en varierad och lustfylld undervisning och införande av naturvetenskapliga begrepp tidigare i skolan kan No bli ett spännande sätt att förstå sin omvärld. Sök- Nyckelord Attityder, Intresse, glädje, motivation, No
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/293
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-085.pdf (534.7Kb)
Datum
2005
Författare
Malmqvist, Therese
Nyckelord
Attityder
No
Intresse
glädje
motivation
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-080
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV